torsdag 9 september 2010

femte september

Jag har redan gått vidare och allt är "bra" igen.

Under veckan hunnit gå på visning, pratat med banken och mäklaren och i tanken möblerat hela radhuset.

Stått där som inför ett fallskärmshopp och känt suget av luften som skulle bära mig ned.

Stått där, aldrig så nära som förr, men låtit mig backas tillbaka in. Satt mig ned och lättnaden av att jag sluppit kasta mig ut i det okända som för ett tag lockade så kittlande nära är fortfarande förhärskande.

Men, jag vet att det är nödvändigt att rekapitulera vad som hände den femte september, vad som fick mig så beredd att hoppa till slut.

Jag gör det för Er. Men mest av allt gör jag det för mig själv och för barnen. För att jag inte ska kunna glömma helt. Och jag lovar och svär att nästa gång, då finns det inget som kan hålla mig kvar.

Jag vet inte var jag ska börja och ångesten den kryper närmare för varje litet tapp på tangentbordet. Hjärtat bultar och magen vrider sig. Minnena är fragment som studsas fram och tillbaka, fram och tillbaka.

"Du ska vara rädd resten av ditt liv" "Jag ska märka dig"
"Nu jävlar tar jag fram bössan"
"Pappa puttar mamma"

Det finns mer, mycket mer, men mer kommer inte ur mig just nu. Fysiskt blev det inte mer än en knuff men att ord kan göra nog så ont det vet jag om någon. Att han ber barnen ta med sig det dom helst vill ha för att dom aldrig mer kommer att återvända till huset... ja vad ska man säga?! Orden räcker inte till och just nu skäms jag för jag vet inte hur jag ska kunna förklara att det inte blev något radhus när det ändå var så nära. Jag var där, mentalt var jag redan där.

Vad hände sen?

20 kommentarer:

  1. Nog måste du skaffa ordentlig hjälp nu så att du orkar ta steget!
    Önskar dig all kraft som finns!

    SvaraRadera
  2. Våga hoppet!!!
    Kram, StrandMamman

    SvaraRadera
  3. Hoppa till ditt eget liv; en ny start! Kom igen nu för h-e! Lyssna på ovannämnda talare också!

    Kom igen - jag vill inte att du ska sluta som en kvällstidnings feta rubrik och en siffra i statistiken. Snälla snälla snälla!

    SvaraRadera
  4. Hoppa, snälla hoppa!
    Så där ska ingen få göra mot någon annan, så där GÖR ingen frisk människa.
    Hoppa snälla hoppa

    SvaraRadera
  5. Att våga är att förlora fotfästet för en sekund, att inte våga är att förlora sig själv,
    Kirkegaard.

    Hoppa nu! Du landar!

    SvaraRadera
  6. Hoppa, hoppa, hoppa!!! Du landar på ett bättre ställe!!!!

    SvaraRadera
  7. Jag har läst din blogg länge och jag undrar varför du gör detta mot dig själv, mot barnen...Jag förstår att det inte är så lätt och att andra människor gärna ger goda råd. Men nu måste du faktiskt ta steget, det måste du bara. Vad kommer ditt liv vara värt annars?
    /Annika

    SvaraRadera
  8. Det ar sa latt for mig som sitter pa utsidan att saga att du maste hoppa. Men du, nu maste du nog det anda. Finns det nagon van eller i familjen darute som kan hjalpa dig? Annars maste det finnas professionell hjalp med stod som du kan fa! Skickar en stor kram Millan

    SvaraRadera
  9. Åh, jag känner din vånda i hela min kropp. Ingen annan kan be dig hoppa. Men att du var så nära... det säger så mycket.

    Om du stannar måste ni ta hjälp tillsammans. Det är isåfall ett mindre steg att ta, men ändå ett steg. Tror du han skulle kunna göra det för dig? Gå tillsammans? Ta det steget tillsammans? Utan att känna sig inträngd, tro att det var ett ultimatum... Tvärtom förstå att han har något att vinna på det? Om du går måste ni nog också ta hjälp tillsammans.
    Hjälp kan leda till ett lättare avsked eller till ett stilla försök till omstart...
    Vet du var du kan få hjälp? Eller vill du att någon här hittar adresser? I kris kan man bli handlingsförlamad, det är ingenting att skämmas över. Alls.

    Ingen ska behöva känna som du. Ingen ska behöva vara rädd för någon man levt i nära relation med. Men kärlek och hat är så närbesläktade... Jag tänker på Hjalmar Söderbergs Doktor Glas "Inget förringar och drar ned en människa så..."

    Tänker så mycket på dig. Kram!

    SvaraRadera
  10. Snälla, snälla du. Tag vara på dig själv,dina barn behöver dig stark, glad och lycklig. De behöver växa upp med sunda värderingar och respekt för andra människor. Och som någon sade tidigare, låt dig inte hamna i statistiken i kvällspressen.

    Du är värd mer!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Destruktivt förhållande blir inte bättre. Vänta inte mera utan våga ta steget. Du har ju jobb, barnen och du får livet. Allt kan bara bli bättre med tiden. Du är stark så förlora inte dig själv
    kram
    mamma till 3

    SvaraRadera
  12. Gör det för barnen!

    SvaraRadera
  13. Jag verkligen hoppas att du tar steget, innan det är försent. Innan han tar fram bössan på riktigt.

    SvaraRadera
  14. Kära du jag tror att jag vet vad som hände sen. Jag har varit där själv och ord som sårar och ord som trycker ner får oss till sluta att tvivla på oss själva.och jag tror att du kommit en bit på rätt väg. Nästa gång så går du eller gör som jag planera din separation så att det inte behöver bli i ett tillstånd av affekt. Jag tror att du är på väg och ingen som inte varit där tror jag förstår hur svårt det faktiskt är att gå ich lämna någon som hotat och trycker ner en annan. I synnerhet när det finns gemensamma barn med i bilden så är det svårt. Du kommer ju liksom aldrig bli helt fri från honom. Ni har ju trots allt barnen. Jag förstår så väl.

    SvaraRadera
  15. det är dax nu
    om inte annat för barnens skull
    HOPPA
    & få ett nytt LIV där du kan andas & ÄLSKA igen...

    SvaraRadera
  16. Oj nej, jag trodde redan ATT du hoppat :(. Tänkte ÄNTLIGEN!! Våga, VÅGA!!!!!!! Du är rädd för hur du ska klara dig, men när beslutet är gjort kommer kraften - nu sugs den ut av din obeslutsamhet och ja, skulle vilja säga mer, men jag är ju inte i dina skor. Sen kan du ta en dag i taget, överlever folk i katastrofområden och fattiga länder, klara du det också i Sverige! För det finns ju ingen återvändo, det vet du ju. Och du vill väl att barnen ska kunna växa upp med en levande mamma? VÅGA, VÅGA, snälla du!!! styrkekram!

    SvaraRadera
  17. Jag ser att du står vid kanten och samlar mod. Snart väger det över, snart har du samlat tillräckligt, och vågar ta steget ut i dit nya liv. Jag tror på dig! Tusen styrkekramar.

    SvaraRadera
  18. olgakatt, Strandmamman-tack!

    Karlavagnen-tack för att du hänger kvar, jag förstår din frustration, för h-vete..!

    Ormen-nej det är så sant att så gör ingen frisk människa, verkar som att jag dras till sådana.. mindre friska.. tror jag att jag ska kunna laga det där trasiga eller vad..? Har kanske alltför stor insikt om orsak och verkan och ursäktar alltför mycket..alltför länge..!

    Pettas-välkommen hit.. Kloka ord-SANT
    Jag HAR förlorat mig själv, för länge sedan

    Anonyma du- vill jag också tro

    Annika-ja det har jag också frågat mig själv många gånger.. och som sagt hade aldrig trott att jag skulle hamna i en sån här situation utan att bara vända och gå.. aldrig någonsin.. men det vet man inget om förrän man är där.. tydligen.

    Millan-ja du, kanske är det så nu.. och ett stort problem är väl att jag alltid varit så dålig på att be om hjälp och/eller erkänna mig svag på något sätt.. JAG klarar mig alltid själv vet du ;)

    regnnatt-så är det precis, förringar och drar ner som man aldrig hade trott var möjligt.. men vet du, för första gången någonsin har han sett mig i ögonen och bett om förlåtelse.. därifrån till att kunna söka hjälp är det fortfarande långt, men det är åtminstone något.. Tack för dina tankar! Tack vare Er är jag inte så ensam i allt ändå!

    Anonyma du2-ja inget önskar jag ju mer för barnen, det är det som tär på mig mest, vad de får för bild av en relation mellan man och kvinna.. Skäms gör jag. Skäms men kan inte mer just nu.

    Anonyma mamma till3-tack för att du tror på mig och du har så rätt det kunde varit värre, jag har fast jobb med bra lön iaf...

    Anonyma du3-allt gör jag för barnen.. även om det kanske inte allt ser rätt ut från andra sidan.. eller ens är rätt i längden..

    allabout-det hoppas jag med

    faith-tack söta du, jag tror också att du VET

    Anna-älska igen... det låter overkligt.. men underbart..

    Jemayá-hej och stort tack för kramen, tack för att du tror på mig utan att fördöma.. klart att jag skulle överleva, det har jag också insett..

    SvaraRadera
  19. f-n hade precis svarat på alla kommentarer och så bara flög det ut i cyberrymden...

    TACK alla som tror på mig och tänker på oss!!

    SvaraRadera
  20. Vi är många som tror på dig och stöttar dig! Det ska du veta!
    Tyvärr är det lätt att komma med goda råd som kanske låter fel. Men allt är sagt av folk som vill dig väl. Även om det såklart inte går att förstå din och er situation för någon som aldrig varit där. men som sagt, jag tror jag kan tala för nästan alla som läser din blogg att vi vill dig och din familj väl. Jag hoppas så att du finner kraft och mod nog snart att verkligen ta det där steget som du redan är på god väg att ta. Just nu står du med ena foten lyft. Så är det ju. Nästa steg är att sätta ner den. En bra bit bort från den plats du står just nu. Det tredje steget är att våga lyfta den andra foten och låta den följa efter. Tills du till slut står stadigt med båda fötterna på en ny plats. VAR den platsen kommer att vara kan endast du själv bestämma.
    Önskar dig all Lycka till inför och under steget!
    KRAAAAM!!!

    SvaraRadera