tisdag 2 februari 2010

Mellan raderna

Jag tänkte tillbaka idag på min tid som dykare.

På hur jag gjort både bättre och sämre dyk.

Jag har fått slut på luft långt nere i mörkret. Kämpat mot hårda strömmar. Fått djupberusning och gråtit i min mask.

Men jag har också upplevt det mest underbara. Med solstrålarna dansande runtom mig.

Jag minns känslan av att komma upp till ytan igen och bländad av solen snyta ut lite saltvattensnor för att sedan bara guppa där.

Och efter det, hur oerhört tungt det är att ta sig upp på båten. Med ben av bly, baktung. Att sakta men säkert ta av sig allt det tunga.

Apropå livet under ytan så känner jag just nu att jag gör ett lite bättre dyk. Att jag kan se ljuset däruppe. Att flaskan är åtminstone halvfull med luft och strömmarna hanterbara.

Och jag vet att det finns en båt däruppe som väntar på mig.

9 kommentarer:

  1. Oj så vackert skrivet och jag riktigt känner med dig här. Tänk att när den där känslan infinner sig, så kan ingenting stoppa en. I promise you. Hur baktungt det än må kännas...
    Kramen!

    SvaraRadera
  2. Vad GLAD jag blir över att du känner så! Det är som om det vänt lite. Hoppas nu att du kan få behålla den känslan vännen!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Simma på men simma lugnt!
    Låter jättebra:D!
    kram

    SvaraRadera
  4. Åh vilket vackert inlägg!
    Beroende på vad du menar, men vi är alltid med dig.
    Tror du är mycket starkare än du själv tror.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Sikta på båten, håller tummarna! Och finns här, en blogg bort bara (som någon så fint skrev hos mig). Kram!

    SvaraRadera
  6. Låter fantastiskt!

    Även om jag inte skriver om det i min blogg (hela släkten läser den) så känner jag igen mig i mycket av det du skriver. Fruktansvärda djup och total andnöd. I höstas började min yngsta på dagis, jag började jobba igen och efter hand kändes allt lite lättare igen. Jag kunde helt plötsligt börja tro på en framtid med min familj och närmade mig maken igen.

    Jag håller tummarna för din familj.

    SvaraRadera
  7. Taina-å tack snälla, du värmer vattnet minst en grad!

    Saltis-det hoppas jag med!

    Emmama-tack!!

    HeLena-promise..

    Camilla-tack nu blir jag riktigt glad och kanske har du rätt, kanske, kanske.. att jag är starkare ändå..

    regnnatt-tack det var verkligen fint skrivet!

    K-L-tack! och så underbart att det blev bättre för dig och er!!

    SvaraRadera
  8. Hoppas så att den där båten kommer snart!

    SvaraRadera