måndag 31 augusti 2009

Om att vara fri

Igårkväll pratade vi lite i badrummet när sonen satt på toa. Han var toktrött. Jag frågade apropå att han verkade så allmänt missnöjd hur jag skulle kunna hjälpa honom.

Han svarade med eftertryck:

"Jag önskar bara att jag var FRI!"

Det var så överraskande och oväntat. Ett ord jag tror att jag aldrig hört honom använda över huvud taget som bara hoppade ut och nästan bokstavligt talat tog mig på sängen.

-"Hur är det när man är fri?" frågar jag då.

"Då är jag fri från ER. Då kan jag springa RUNT och göra vad jag vill!"

Jag funderade. Försökte att inte dra för stora växlar på det han sa men samtidigt... så kändes det olustigt. Känslan av att man vid fem års ålder inte ska reflektera över begreppet frihet.

-"Men du springer ju ute.. och på dagis... jag vill ju bara inte att ni springer genom köket när jag lagar mat..." försökte jag.

"Jag får inte göra någonting för ER. På dagis får man inte heller springa inne. Jag behöver SPRINGA RUNT"

-"Ok... fast om du menar just nu så tror jag det är för att du inte vill somna som du tycker att du behöver springa... eller hur?"

Då är det nästan som att han ler litegrann. Men bara lite.

Jag kanske får stå ut med lite spring i köket ikväll.

I frihetens namn.

11 kommentarer:

  1. Vilken klok liten kille. Så underbart sagt med så mycket spring i benen.
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Han är klok och funderar mycket din lilla kille :)

    SvaraRadera
  3. Oj oj nu har jag varit på din blogg för första gången och läst mig igenom dina inlägg från första början......Ska smälta en del nu men jag kan säga att jag känner igen mig. Innan jag orkade lämna min fd make. Minns att jag tänkte att varför berättade inte någon att man inte kan somna utan sina barn? Ensamma helger. Men aldrig aldrig kände jag att jag hade misslyckats, utan jag hade verkligen gjort allt för att det skulle fungera . Men det gick inte , när barnen blev lite äldre så förstod de så mycket mera. Ifrågasatte hur jag kunde bo med den mannen. Och du har en klok son...... alla mina varmaste stärkande kramar Kom ihåg du gör ditt bästa, mer kan ingen begära......L

    SvaraRadera
  4. Sött!
    Och du, jag minns faktiskt hur det var att vara sådär liten, hur OFRI jag kände mig, liksom fånge i min egen kropp och SLAV under alla andra hela tiden just eftersom jag var barn. Jag fick aldrig veta bäst själv eller bestämma, för barn är ju bara baaaarn. Jag började längda redan då efter att bli 30 och vara VUXEN och FRI! Jag förstår din lille son precis, och det är liksom en känsla gentemot hela SAMHÄLLET; att man inte riktigt EXISTERAR som en egen person som liten.

    SvaraRadera
  5. Det var en klok och söt kommentar från din lille son:) Härligt med deras kommentarer.
    Kul att du tittade in hos mig. Du är så välkommen! Jag kikar lite här nu...

    Tack för att du berättar om din mamma. Hoppas hon har en lindrig form.
    Kram messan

    SvaraRadera
  6. Hej. vad roligt att du tittade in hos mig!
    Vilken klok liten herre du har där hemma :)Barn kan ju verkligen konsten att komma med roliga kommentarer!

    SvaraRadera
  7. Ja det ar lite laskigt nar de sma plotsligen borjar saga saker som man inte riktigt vet var de kommer ifran. Kanske har han hort uttrycket och ville 'testa' det. Nils sager ofta att han vill att vi ska lamna honom i fred... det kanns inte heller riktigt bra, men det ar val precis sa han kanner just da. Kram

    SvaraRadera
  8. Ah, underbart! Gullegris! Lat honom nu springa runt och testa friiiheten pa er oppna planlosning som du bloggat om forrut! :) Kram!

    SvaraRadera
  9. Du har en liten filosof hemma! Han är för söt och har säkert massor av energi som vill få komma ut. Lilla hjärtat. Kram!

    SvaraRadera
  10. Taina-ja minsann! Igårkväll fick han iaf vara ute länge o snickra med pappa så då var det inget tjat om spring.. kram på dig själv!

    Utlandsmamman-så är det! Blir nästan lite mkt ibland, kan tycka synd om honom, det ska väl inte behövas så mkt djupa tankar ÄN..?

    anna-:)

    anonyma L-välkommen hit! Det känns bra att du kan relatera till det jag skriver om .. och tack för dina varma tankar!

    allabout-tänk att du minns så! Å vet du han fortsatte igårkväll, när vi låg i hans säng så såg han mig i ögonen och sa allvarligt"man ska leva i FRIHET mamma, förstår du?!" Nästan lite spooky...

    messan-tack själv och välkommen hit! Mamma har varit rätt dålig i perioder men har sluppit rullstol iaf, går med lite stöd fast blir förstås mkt snabbt trött. Desto tuffare att hon påverkats kognitivt med sämre minne och så att hon inte riktigt är densamma längre. Jag skrev lite mer om henne den 15 /3. Alla mina domningar får mig lätt att tro att jag står på tur fast förnuftet säger annorlunda.. Kram!

    Fyrabarnsmamman-ja det vet väl du om någon, tänk att du ska bli fembarnsmamma-respekt!

    Millan-ja det är otäckt! Har fått höra att han "hatar" också.. och att någon ska "straffas"..

    Emmama-jag lovar, jag ska bita ihop nästa gång även om jag är mitt i ett storkok med skrikande bebis på höften ;)

    Mia-jag får dåligt samvete för självklart är det så och han behöver ju få göra just det.. springa runtruntrunt.. det blir lätt lite tillrättalagt här, helst ska han leka med lillasyster på rummet vem skulle inte få spunk till slut? Lättare när vi får vår tomt tillbaka och grinden upp då är det bara att släppa öppna dörren!

    SvaraRadera