fredag 6 november 2009

Fredagstema-drömmiddag

Min drömmiddag.

För det första så ser jag aldrig på "Gokväll" som Simone refererar till och för det andra så kan jag inte hitta någon annan bild än denna... med köttbullar och spagetti...

Men sen, sen ser jag fotot bredvid min dator och därmed är åtminstone en av gästerna given.

Temat kanske inte var så tokigt ändå.

Jag fortsätter tänka i samma banor och jag gråter plötsligt.

För jag inser snabbt att mina gäster är de enda som verkligen fått mig att känna mig älskad, förutom mamma.

Min dröm blir en riktig kärleksmiddag.

Med mormor C, faster A och en gammal vän vi kan kalla M.

Mormor sitter bredvid mig så att jag kan känna den speciella doften av henne som gör att jag fortfarande har hennes nattlinne i min byrålåda. Min söta faster sitter mittemot mig med det blonda änglahåret i en stor kringla på huvudet.

Menyn är inget extravagant, men vi njuter ändå. Av en älgstek med hemgjord svartvinbärsgelé och mormors äggstanning med räkstuvning. Vi dricker inget vin så slipper faster få migrän. Det duger bra med hemgjord lingondricka. Faster fixar sen te och köpta kakor.

Så enkelt det kan vara och ändå så svårt. Till synes ouppnåeligt. Ja, mormor och faster är ju faktiskt döda så det kan väl sägas vara ouppnåeligt på riktigt.

Men bara det att få en kväll av lugn, vuxen värme och kärlek.

Och få vila i det.

Det vore en dröm för mig.

11 kommentarer:

  1. Vilken fin tolkning. Kärlek, värme och gemenskap. Maten är minsann inte att leka med, skulle jag aldrig klara av att laga.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  2. Det låter som en helt fantastisk middag på alla sätt och vis.

    Jag hoppas att du får en bra fredag och en fin helg.

    SvaraRadera
  3. Härligt. Blev riktigt varm inombords när jag läste detta. Ibland är drömmar bra att ha, för man kan liksom försvinna in i dem en stund och må gott. Även om det är en dröm. Även om det är en kort stund. Bara känslan.

    Ha en fin helg och här kommer den stora
    K R A M E N !!!!!

    SvaraRadera
  4. Jag med!
    jag blir också alldeles varm inombords då jag läser detta!
    FINT skrivet!
    Maten låter så jättegod! Tänk den som hade kunnat få det till middag ikväll!
    Ha en fin helg!
    Kram!!

    SvaraRadera
  5. Å vilket underbart fint inlägg!!!
    Sitter med tårar i ögonvrårna.
    Så mycket värme och kärlek.
    En sådan middag!!!!
    Stor kram!!

    SvaraRadera
  6. Jag med.. jag blir också alldeles varm inombords när jag läser det du skrivit. Så fint. Berörd. Vilken middag. Lingondricka låter som min favoitdryck DÅ JAG Älskar lingon:)

    Kram
    /Susanne

    SvaraRadera
  7. Vilken fin drömmiddag!! Och god! Lingondricka är jättegott! Du skriver så fint.
    kram!

    SvaraRadera
  8. Det är väl verkligen en drömmiddag du fixat. Å lite lyxig mat är det väl också? Älgstek är det ju inte alla som har tillgång till eller hemmagjord svartvinbärsgelé. Riktigt fin middag tycker jag å mycket trevligt sällskap.

    SvaraRadera
  9. Nu får det bli ett kollektivt tack för alla snälla kommentarer. Inser att jag nog är lite bortskämd med älgkött. Såntdär-som-alltid-finns-i-frysen-men-man-sällan-orkar-laga...

    SvaraRadera
  10. Hoppas du får den middagen snart! Eller något liknande, med din mammai alla fall och kanske någon annan du älskar.

    SvaraRadera
  11. Tack Anna, kanske det kommer en dag..!

    SvaraRadera