måndag 4 januari 2010

fredagstema-Gott Nytt År


Nyårsafton.

Jag minns hur jag som liten kämpade för att hålla mig vaken till tolvslaget och det tog flera år av detta innan jag till slut lyckades.

Jag minns den nyårsaftonen när jag förlovade mig första gången (av tre). Det var trettio grader kallt och vi tog skotern upp på berget. Grävde en bivack (ok, jag tittade på), eldade och drack champagne ihopkrupna på ett renskinn. Jag måste ha haft grymt bra kläder för jag frös inte det minsta annat än om näsan som ju är svårklädd. Alkoholen gjorde väl kanske sitt till men det var iallafall inte tal om att ta av sig handskarna för att få på en ring just där och då.

Jag minns nyårsaftonen hos mina föräldrar då jag på den obligatoriska nattpromenaden hittade en kattunge i en snödriva. Den var så liten och tunn med svedda morrhår. Kan inte ha suttit där länge för då hade den ju varit ihjälfrusen. Och tänk om vi inte hade råkat gå förbi där.. ute i ingenstans.. mitt i natten. Undrar än idag om den suttit under en bil och ramlat av eller om någon grym jävel hade dumpat den där. Jag stoppade det lilla skälvande livet innanför jackan och mer eller mindre tvingade en granne att ta emot den eftersom jag inte kunde ta hem den själv. Där lever den än idag som stallkatt.

Jag minns inga hippa nyårsfester i glitterblåsa. Däremot flera ensamna nätter med sovande barn. När jag vissserligen sett fyrverkerierna genom fönstret men alltid undrat om jag inte skulle ha sovit istället.

Även denna nyårsafton var jag ensam med barnen. Men nu var det min äldste som fick lov att kämpa för att hålla sig vaken. Och han lyckades på första försöket. Vi skålade i päronläsk och tryckte i oss ostbollar. Sen fick jag ligga bredvid mellantjejen som inte kunde sova för det smällde så. Hon som annars är så tuff var stel som en pinne. Och vi bannade alla grannar som inte hade vett att sluta smälla förrän framåt tvåtiden.

2010 är det mycket som förändras. Jag ska tillbaka till jobbet och äldsten ska börja förskoleklass. Kommer vi att flytta dessutom? Det finns inget facit, inget manus, men jag räknar med att året blir bättre än det föregående. Det måste det bli.

The only way is up!

Gott Nytt År!

5 kommentarer:

  1. Kör hårt 2010! Nyårsafton lät mysig! Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas ni får ett bra 2010. Det lät härligt avslappnat att dricka päronläsk och äta ostbollar! =) Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Nu - är det vårt decennium!
    Glädje och lycka önskar jag dej och de dina, lugn och frid i själen också, och mod, mod att göra det DU vill!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna för ett riktigt gott 2010 för er!

    Och du, en nyårsafton med ostbollar och päronläsk låter som en alldeles förträfflig kväll. Är övertygad om att dina barn kommer att komma ihåg den med vörme i hjärtat.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Hoppas 2010 är ditt år!

    Vad var maken på nyår då?

    SvaraRadera