onsdag 13 januari 2010

From Egypt with love: del 1-om att resa ensam

En gang forut har jag gjort det.

Da reste jag fran Kina till Thailand och jaklar vad radd jag var egentligen. Mitt i natten landade jag pa Bangkoks flygplats och hade ingen aning om vart jag skulle ta vagen. Ung och lite naiv. Hittade en paradiso och en bungalow med sadar lagom mycket kackerlackor men tristessen tog over innan en vecka hade gatt for ensam blev det helt enkelt trakigt till slut.

Pa charter ar man ju konstig som gor det.

Sa kanns det verkligen.

For ingen kan fatta att det bara ar lillan och jag. Vi har hittills blivit ihopparade med dels en 50arig ambassadtjansteman som egentligen reste med sin pojkvan, dels med ett aldra par fran Jamtland, eller sa ar maken pa rummet... Vi bara maste hora till nagon eller nagot. Tydligen. Men vi framhardar. Vi ar bara vi. Och vi rockar. Gungar i takt till middagsunderhallningen och klappar handerna. Tar en stilla dans i baren och en ananasjuice. Haller vatten i sma muggar och vilar nar vi kanner for det. Gnuggar in efterratten i haret med ett leende.

Insett redan nu hur stressad jag ar i vanliga fall till och med pa samestern. Hur jag hela tiden ska ha koll pa alla, ligga minst ett steg fore och darfor missar nuet. Nuet som ar livet.

Bilder och rostmeddelanden hemifran vittnar om att de verkar ha det bra, men de sma rosterna som sa "hoppas du har det bra... alskar dig.." i kanon oppnade forstas stora tarfloden..skams for de hade haft sa roligt har... Rummet hade varit perfekt for oss alla, battre har vi inte haft det forr! Men jag vet att jag inte hade fatt ut detsamma da. Nuet. Lugnet. Att bara sitta pa altanen nar hon sover. Spelar ingen roll att det ar mulet och blasigt idag. Jag satt dar och njot anda. Med makens mp3 spelare for jag har ingen egen.

Den forsta laten som slumpen gav mig var Ronan Keatings slow goodbye "... no matter how much I try, youre gonna make me cry.."

Lustigt.

13 kommentarer:

  1. Kära du! Så skönt att du är framme och att du ändå lyckas få lite egentid, även om det gör ont. Kan inte ge dig några bra räd men ta vara på den här återhämtningen, samla kraft och lev i nuet.

    Tänker så på dig.

    STOR KRAM!!!

    SvaraRadera
  2. Du kommer att komma hem styrkt. Bra med nuet, njut.
    Slumpen... Ja, lustigt verkligen... Kram

    SvaraRadera
  3. Å passa på att njut!!!
    Egen tid. Att göra allt eller inget. Samla kraft. Samla tankarna.
    Eller bara sova.
    Kram!!

    SvaraRadera
  4. Men det låter ju ändå som att du får lite egen tid ialla fall! Ha en skön semester och njuuuut!

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt att höra att du har det bra. Njut så mycket du bara kan, det är du värd tusen gånger om! Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Faktiskt blev jag helt rörd när jag läste detta. Andas så mycket lugn. Gläjde. Det behövde du -underytanjag-. Modigt av dig att ge dig iväg. Bara njut. Vila. NU! Ovanför ytan. Inte under i Egypten.

    Stor kram
    /Susanne

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas du vilar upp dig och hämtar kraft! Det låter så himla skönt! Fortsätt att njuta!
    kramen

    SvaraRadera
  8. Njut njut nu! Jag tänker på dig och skickar dig en massa energikramar.
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Du gör inte bara en yttre resa - den är nog den inre som är viktigast för att få perspektiv.
    Vi är många som tänker på dig.

    SvaraRadera
  10. Så skönt att höra ifrån dig och att ni kan koppla av och bara vara.

    Kram Ann som tänker på dig ofta

    SvaraRadera
  11. Vad skööönt det låter, det var ni så väl värda! :) Njut nu. Kram!

    SvaraRadera
  12. Njut!

    Du kan faktiskt inget annat!

    Pok

    Mallaskullegärnabytaplatsmeddigbralla

    SvaraRadera
  13. Tack alla snalla ni!! Vi har det gott och vi njuter av att ta dagen som den kommer, i lillans takt. Har last en halv bok redan och det var ju inte igar.. Men tankarna vandrar hemat forstas, ofta, ofta. Forsoker att inte tanka sa mycket pa allt som borde tankas pa utan bara vara. Vara och gora resan vard sitt pris. For det ar klart att den kostat och kommer att kosta inte bara ekonomiskt...

    SvaraRadera