lördag 30 januari 2010

Fredagstema-mitt drömte

Jag gillar te.

Även om det inte blir mer än kanske en kopp i veckan. För det passar ju sällan att sitta ner med något varmt så som mitt liv sett ut senaste åren. Med små klättrare. Och ett hus så varmt att man ändå hellre dricker saft.

Men jag gillar det.

Inte så att jag är någon tekännare. Earl Grey duger bra. Det enda som jag kategoriskt tackar nej till är svartvinbärste som av någon anledning får mig att associera till spyor. Och så har jag lite svårt för dom där riktigt parfymerade varianterna med tvåltoner a la LUSH (den där tvålaffären ni vet).

Det jag gillar det är den där stunden man skapar. Ett mellanrum. När man bara sitter där.

Som den här, min senaste tekopp som avnjöts i torsdags på dagis. När jag fått lämna lillan och sätta mig i personalrummet ett tag. Med en ny tidning och känslan av att det kommer bli bra det här. Utan att kunna göra så mycket annat. Utan att kunna åka någon annanstans.

Bara vara.

Med lite te.

3 kommentarer:

  1. Själv är jag ingen tedrickare. Just nu, lördag eftermiddag, tar jag mig en kopp eftersom jag har lite ont i halsen och DÅ brukar te vara ok med lite honung i.

    Hoppas du får en fin helg.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Visst är det så! Just som du beskriver så tror jag faktiskt de flesta njuter av sina "droger" vare sig det handlar om te, kaffe eller tobak... Jag för min del ÄLSKAR att sitta med en tekopp och bara vara. Men som du också säger så blir det mest när lilla E sover. Eller när hon är på dagis och man ev är hemma en stund på lunch. Men jag dricker te även när hon är vaken. Försöker bara ställa koppen/mugggen högt så hon itne når. Men då blir de ju ingen stund av just njutning vad gäller teet, utan mer te för att jag "måste" ha det. Som till frukost...
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Earl grey är gott och visst är det en skön känsla att sitta ner och bara vara.... med eller utan te.
    Kram kram

    SvaraRadera