fredag 20 februari 2009

Fredagstema-kaffe

Det här är kaffe för mig. Ett slaskigt filter i diskhon... Vet till denna dag ännu inte varför maken lägger det där istället för i soppåsen!? Antagligen för att jag sagt att de ska till komposten och dit är vägen tydligen för lång... så de får istället mellanlanda just där, i diskhon.

Med andra ord så är jag ingen kaffedrickare själv. Aldrig varit. Aldrig börjat tycka om det men väl heller aldrig gjort något riktigt seriöst försök heller. Klarat mig bra med cola under de perioder med arbete då jag behövt hålla mig vaken på nätterna. Med täta graviditeter och långa amningsperioder har jag heller aldrig sett någon anledning att försöka börja dricka kaffe just då. En latte med extra socker är det som kan tänkas slinka ned emellanåt men jag tar faktiskt hellre te.

Så tråkig är jag. Asocial rentav. För det är så det känts många gånger, att man är just asocial och nästan lite konstig om man tackar nej till nationaldrycken kaffe!

Många är de tillställningar när jag och endast jag tillsammans med barnen i sällskapet druckit saft när alla andra vuxna njuter sitt kaffe. Länge. För det tar ju ofta tid... Många är de gånger då jag fått en förvånad och nästan förnärmad blick när jag vänligt men bestämt avböjer en kopp. Inte minst medan jag ännu bodde i Norrbotten. Där är man liksom lite eljest om man inte dricker kaffe.

Maken är en i gänget. Beroende. Kaffet MÅSTE finnas. Tänk att jag kan glömma handla hem det, eller filter. Ofattbart. Lika ofattbart för mig att han kan glömma blöjorna ibland! Häromkvällen när han kom hem från jobbet sprang lilltjejen på 2 år in i köket, drog fram bebisens bumbostol och balanserandes på dess armstöd sa hon bestämt "kaffe nu" och slog på kaffebryggaren... det säger väl en del. .

Kaffe är för mig inget speciellt. Nästan mer av ett irritationsmoment faktiskt, men det har ju mer med maken än med kaffet att göra... närmare bestämt med alla filter i diskhon, halvdruckna muggar som lämnas så att barnen når... och det faktum att kaffet sällan är urdrucket när barnen pockar på uppmärksamhet.

Den lyxen att bara sitta och hålla i en mugg varm dryck i en halvtimme eller mer den har helt enkelt inte jag tid med! Är det så att kaffedrickare är mer livsnjutare? Är det jag som har missat något stort här i livet? Eller är det så att jag iallafall borde anamma ett smart sätt att få lite "egentid" jag med??

9 kommentarer:

  1. Hmm, jag undrar om vi är livsnjutare, kasnke som forna tiders rökare. Har inte tänkt på det men jag tar mig ofta tid för en kopp.
    Kaffefiltren hade jag passerat till sängen för den som inte orkar lägga dem på rätt plats. Kopparna däremot förstår jag...de blir liksom kvar när man plötsligt gör något annat. Men jag får själv plocka undna mina och har inga småbarn.
    Maken dricker ofta saft med barnen men efter många år ihop är te aldrig ett bekymmer hos släkt och vänner.
    Egentiden tycker jag du ska ta med en kopp te då, man ska inte börja med kaffe om man inte gillar det!

    SvaraRadera
  2. Vi är många tedrickare bland fredagsbloggarna har jag märkt. KUL!
    jag är inte heller mkt för kaffe, men kan dricka det i sällskap utan problem. DOCK, det skulle aldrig falla mig in att dricka en kopp kaffe under en vanlig dag när jag pinnar på härhemma. te däremot, det kan jag bäöga i mig...
    Och du, jag kan förstå att du blir lite less på kaffe ;-)
    Ha en fin helg!!

    SvaraRadera
  3. Himla maken, vad irriterande! ;) Visa honom detta inlägg så kanske han skärper sig lite.. Jag älskar kaffe och älskar hela upplevelsen och har lärt min lilla familj att lämna mig i fred när jag sitter och njuter med min kopp. Faktiskt.. :)

    Kul att hitta till dig!
    Ha en skön helg (hoppas det blir utan filter i diskhon..)!
    Emma i Skottland

    SvaraRadera
  4. Det där med MÅSTE ha kaffe förstår jag inte riktigt, jag är inte sådan själv. Men beroende av ett annat gift (värre!) är jag tyvärr.

    Det där med att sitta still en 1/2 - 1 timme med händerna runt en mugg och bara prata kanske, det hinner du med tids nog. Tills dess, njut av ditt te!

    SvaraRadera
  5. Makens filter i diskhon kanske ska ligga kvar och när det börjar bli fullt så lär han väl märka det eller? Kaffestunden är för många en avkoppling och jag minns så väl när detta var omöjligt. Åååh vad jag längtade efter att få bara sitta och njuuuuuuta. Tids nog fick jag det. Det kommer du också med eller utan kaffe, Ha en skön helg.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ledsen att jag inte hinner svara er en och en men TACK snälla och fortsatt trevlig helg! Tror också man kommer sakna dessa kaosår då man väl får tid att känna efter... Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Te fungerar ju bra att njuta med det också, men just nu blir det inga långa stunder med händerna kring en kopp här heller. Men min lilla tjej sover fortfarande lite på dagen så då kan man passa på. Annars får man nog tänka att det får vara så under småbarnsåren och tid att nuta får man sedan.

    SvaraRadera
  8. Och min make gör likadant med tepåsarna! Jag fattar inte heller varför det är svårt att lägga dem i rätt sophink! Obegripligt det där.

    Äsch, inte är man osocial för att man inte dricker kaffe. Jag har massor av kompisar som hellre vill ha te eller läsk eller vatten. Och på kvällarna vill inte jag heller ha kaffe.

    SvaraRadera
  9. Och min make antingen lämnar den tomma juiceburken på diskbänken eller sätter den i soppåsen utan att platta till den...
    Fredagshälsningar och kram!

    SvaraRadera