lördag 14 februari 2009

Emigranter

Det här är svenska ambassaden i Berlin. Jag är ju ingen van bloggare eller ens surfare. Det har slumpat sig så att de flesta bloggar jag läst är utlandssvenskars. Det började med en vän och sen har jag länkat mig vidare. Intressant. Maken har alltid velat korsa Atlanten och möjligheterna finns men jag är motsträvig. Vet inte riktigt varför. Feg? Vill ogärna rycka upp barnen tror jag, men det är ju nästan lite löjligt vi har ju inte ens släkten här, det är ju bara deras små kompisar det handlar om... Varför tvekar jag då? Gillar svenska tryggheten? Osäker själv, inte så socialt kompetent. Tar tid att lära känna mig och jag har egentligen så himla svårt för allt det här ytliga skitsnacket. Jag måste och jag gör det för att barnen ska få kompisar att leka med, men egentligen så kräks jag på det. Till veckan till exempel, drinkar hos en grannfru... klart att jag går dit och ler och jämför liv med de andra men jag känner mig aldrig som en av dom. Bara prat om resor, renoveringar och annat som känns mest tillrättalagt och som förtäckt skryt. Till och med barnen ska jämföras. Alla som frågar hur det är med oss... åh jag vill så gärna svara att det är skitjobbigt men jag vet ju att det vill ingen höra så det är bara att le igen... och säga tack det är bra. Varför fråga när man egentligen inte är intresserad av svaret??? Artighetsfraser har jag svårt för! Saknar människor att vara ärlig med, som bryr sig och som inte vill veta saker bara för att det är VI. Som man kan pladdra lite om bakom gardinerna. Nu vek det hela ut sig och det här har ju egentligen inte med utlandssvenskar att göra, men sammanfattningsvis så har jag svårt att knyta nya kontakter och jag tror att det är det som gör det skrämmande att flytta så långt bort. Det räckte liksom att flytta hit ner. Samtidigt, varför inte "all the way" om man ändå måste lämna släkten?

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade till dig via Fredagstemat "Show and Tell"
    Jag har hitills inte läst mer än ditt senaste inlägg och det berör mig eftersom jag känner igen mig själv i det du skriver.
    Jag är antagligen 15-20 år äldre än du (men det hjälper inte) och jag har flyttat ett antal gånger i mitt liv.
    Vid varje flytt har jag tvingats lära mig att skaffa nya kontakter och vänner, vilket inte är något självklart och enkelt. Man är som man är...
    Ibland har det gått bra, ibland inte. Man kan liksom inte tvinga sig på människor - här kommer jag, ta emot mig nu, typ.
    Det har mycket med självkänsla att göra, det där med att misstänka att andra lägger vissa värderingar i det man säger och gör.
    När man kan hantera sina egna tankar och funderingar och värdesätta sig själv (inte lätt!) våga stå för det, då kan man också skilja på vilka som är vänner och vilka som är ytliga bekanta. Så tror jag. Som är en liten ensamvarg, inte konstigt kanske...

    SvaraRadera
  2. Hej marskatten, du har så rätt visst är det kopplat till självkänslan som väl inte är den bästa. Om man inte själv känner att man är värd att tycka om hur ska man då kunna tro att andra gör det?! Dessutom har jag svårt att lita på andra och då öppnar man sig inte gärna heller och får inget tillbaka. Därav den anonyma bloggen. Tränar på att vara sann mot mina känslor.

    SvaraRadera
  3. Hej så här på en söndag.
    Jag tror jag förstår vad du menar om att hålla en fasad. Men jag är typiskt finsk, men bott största delen av mitt liv i Sverige. Har ibland fått höra att jag är för rak och säger vad jag tycker. Med åren (snart 46) har jag blivit lite mer diplomatisk men säger fortfarande min mening vilket inte alltid uppskattas av alla. Visst kan jag stöta på mycket ytlighet här i USA men då undviker jag att umgås med dessa människor om det inte är nödvändigt. Vi har hittat "sanna" amerikanske vänner och jag kan sitta och bubbla om allt som jag gjorde hemme i Sverige. Däremot så behöver vi inte tycka lika, så som kring barnuppfostran, men vi respekterar varandra iaf och inser våra olikheter. "How are You" och "Good" går också att ändra på genom att säga "I have seen better days" och om de har tid och lust så kan de faktiskt stanna och för att helt enkelt lyssna. Varje dag är INTE toppen så varför inbilla sig det då? Det finns mycket som bubblar under ytan. Jag ångrar inte en sekund att jag ryckte upp barnen för att flytta hit på 3-4 år. Vi har ju alltid varandra och på något sätt känns det som om familjen kommit varandra närmare. Ha en bra dag.
    Kram Taina

    SvaraRadera
  4. Tack Taina för dina ord. Skönt att du inte ångrat er flytt och ha en bra dag själv! Kram

    SvaraRadera
  5. Du är inte ensam om att avsky sådana där ytliga träffar. "Hej, hur är det?" "Hur trivs ni?" Och så vidare till nästa med samma frågor. Nej, mycket bättre att träffa människor man kan prata med och få en riktig kontakt, människor som man bryr sig om och bryr sig tillbaka. Nu ser jag att Taina har skrivit ungefär samma sak.

    Jag är evigt tacksam för att min man inte är diplomat eller liknande, så att jag i stort sett slipper allt sånt. Får välja mitt umgänge och trivs med det.

    SvaraRadera