fredag 6 februari 2009

Fredagstema - väskor

Här kommer så mitt första fredagstema.. skönt att fritt spåna lite om vadsomhelst, som någon annan hittat på. Blir lätt annars bara dystra betraktelser eller beklaganden här märker jag. Beklagar att bilderna blev båda få och av dålig kvalitet. Tiden har inte räckt till mer och det är redan sen timme. Stressad av lillgumman som tydligen vaknat igen...

Så till veckans rubrik. Log omedelbart och stort för mig själv eftersom de enda väskor jag hanterat senaste åren är skötväskor, inget mer fashionabelt. Aldrig ägt en såndär finare handväska. Inte förväntats eller behövt göra heller, med små bebisar kommer man lätt undan med bara skötväskor...



Nåväl den första Emmaljungaväskan har jag nu slitit ut då dragkedjan till slut gick sönder. Den lite mindre använda hardcasen från Babybjörn får jag ta fram igen istället, men den är lite mindre smidig att ha med sig om än väldigt praktisk att ställa ned och hantera "enhänt" som det ju lätt blir med en liten på armen, eller en vagn i handen.

Måste dock säga att det blivit mindre skötväskelogistik ju fler barnen blivit. Jisses, med första gick jag ingenstans utan en packning som skulle klarat oss en vecka i långtbortistan. Nu får lillan vara glad om en blöja slinker med i jackfickan eller brorsans dagispåse. Brukar ta skötväskan med om vi ska ut på stan en dag men då visar det sig inte sällan att den inte gåtts igenom på ett bra tag och kanske bara innehåller urvuxna kläder och reservkalsonger till brorsan eller syrrans ännu för stora blöjor!

Det tveklöst största "väskfyndet" på senare år som jag kan tipsa om är dock denna underbara lilla apryggsäck där apans svans utgör ett "koppel" så att det lilla busiga barnet inte kan försvinna för långt ifrån sin följeslagare. Underbart praktiskt när tjejen precis börjat gå så man slapp hugga tag i och lyfta henne hela tiden. Varit ovärderlig vid besök på nöjes- och djurparker respektive andra ställen med mycket folk och hårda stenar att ramla på.


Nåväl, sammanfattningsvis kan vi väl enas om att väskor är bra att ha. Fyller olika syften i olika faser av livet. Hade min röda portföljliknande läderryggsäck till skolan som liten, kånken fick jag aldrig. Lite hippare på universitetet med diverse oergonomiska axelväskor. Några festfodral till balklänningar. Den gigantiska ryggan till backpackerresorna (min knallrosa). Sen de stora hårda resväskorna till charter med familjen och portföljen till jobbet. Efter det då nämnda skötväskor... följs i rasande fart av dagispåsar, badhuspåsar... gympapåsar (väntar jag ännu på dock)

Väskornas innehåll då.. har ju gått från luktsudd till bindor och lypsyl till blöjor och inotyol. Kan komma på mig själv med att längta efter att röra mig med bara läppglans och mobil...

Ser fram emot våren nu då jag hoppas fynda en snygg lite mer vanlig, vuxen väska. Blöjor kan ju faktiskt tryckas ned i vad som helst. Skötväskan som accesoar känns efter nästan fem år lite uttjatad!

4 kommentarer:

  1. Välkommen i fredagsgänget. Kul tolkning. Väskor för olika skeende i livet. Så sant! Nostalgisk blev jag över skötväska, jag hade en hemsydd på min tid. Men en kånken fick jag och har jag:-)
    Att det är bra om du länkar är för att fler hittar till temat då.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till temat!
    Kul med ännu en freagsbloggare. Skötväskor...det var ett tag sen nu. Numera finns det ju faktiskt himla snygga sådana!
    Hälsningar Annika I Washington.

    SvaraRadera
  3. Tack det är roligt att vara med!

    SvaraRadera
  4. Välkommen! Jag är relativt ny som fredagsbloggare. Har bara gjort det två ggr. Fredagsbloggat alltså. Det där med skötväskor är ett kapitel för sig. De är ju himla praktiska. Om man nu uppdaterar innehållet ibland, haha!
    Ha en trevlig söndag eftermiddag.

    SvaraRadera