fredag 11 september 2009

Fredagstema-fyra saker du måste se i "min"stad!

Min stad.

Vad är egentligen MIN stad??

Jag känner mig inte hemma HÄR. Bortsett från det faktum att jag inte VILL avslöja var jag bor nu, så vet jag faktiskt inte vad jag skulle vilja visa någon här. Det känns och är mig fullständigt egalt. Här finns inga speciella band till platser, inga sånadär underbara minnen som jag förknipppar med staden.

MEN det finns en annan plats. Staden där jag bott i över nio år och där jag faktiskt var lycklig större delen av tiden. Staden som på något vis lyckats innefatta alla tre männen i mitt liv. Som gjort mig till den jag är på mer än ett sätt.

Mitt älskade UMEÅ.

Så, här är fyra saker som du bara MÅSTE se!


Stadskyrkan
Helt enkelt bara för att jag tycker den är fin och har cyklat förbi den så många gånger, såväl natt som dag. Med lyckliga tankar och pirr i magen.


Umeälven
Som är SÅ himla vacker både vinter och sommar, vars vatten alltid ser varmare ut än det är och vars is alltid blir sådär perfekt blåkrispig.


Sjukhuset
Som har betytt så oerhört mycket för mig på flera sätt och under långa perioder varit ett andra hem. Med både glädje och sorg. Som format hela vår familj alltsedan vi fick vår förstfödde son här alldeles på tok för tidigt för fem vårar sedan.


Universitetet
Med den lustiga skulpturer och det så kallade "kepshuset". Helt enkelt en central plats för mig under rätt lång tid.


15 kommentarer:

  1. Vilken härlig glädje jag känner från dig när du skriver om Umeå, det var härligt att läsa om det!

    KRAM och trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. "Ume" ÄR verkligen en fin stad! Har aldrig bott där men varit där flera, flera gånger. Bilderna du lagt in visar stadens skönhet.

    Ha en fin helg och sköt om dig.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Ume, där var jag ffg i somras och föll pladask!! Min bror bor där, är gift med en Ume-tjej. De bor på Grubbe i en sådan fin gammal Västgerbottengård!
    I nästa vecka tänkte jag skriva om mitt Ume-besök på min blogg.
    Umeälv är så fin, vi cyklade längs med den in till stan, och även ut från stan, till Baggböle herrgård.
    Umeå är SÅ fint! Och sjh och universitet var imponernade stora, tyckte jag!

    Kram!!

    SvaraRadera
  4. Oj, oj, oj vad dina bilder gjorde mig nostalgisk!!! Älskade, älskade Umeå. Umeåälven, Brännbollen, lördagsfika på Nya Kondioriet, sändagsfika på "skogis", cykelturer genom staden ljusa sommarnätter... Oändliga hundpromenader på Mariehemsängarna.

    SvaraRadera
  5. Vad fint att du "tog bollen" och tacklade temat med att berätta om din hjärtestad, så kan man ju också göra... Umeå har verkligen charm och så ligger det så himla långt bort. Jag har varit i björkarnas stad några få gånger och tyckte mycket om den. Har varit med goda vänner på Snöan, en liten ö ute i havet utanför Norrbyn några gånger. Där är det så vackert med ljust hela natten...ovant för oss skåningar. Kram till dig!

    SvaraRadera
  6. Så ömsint du berättar om din stad. Härligt att få ta del av. Tack...../Ebba

    SvaraRadera
  7. Men ååååå!!!!
    jag bodde själv flera år i Umeå och ÄLSKADE staden!!!!!!!
    Mmmm otaliga cykelturer längs älven, eller promenader kring Nydalasjön, eller cyklande till och från universitet i typ snöstorm(!), eller att bara vara ute under de första riktigt ljusa nätterna vid Yran....! oj så många minnen...!
    Kan fortfarande längta dit ibland men tyvärr blir det inte av att åka dit. Framförallt inte sedan vi flyttade till USA. Då hinns enbart min hemstad samt M´s hemstad med på schemat i Sverige.
    Men jag var där för ett antal år sedan med just M och det var superkul att få visa honom "min" stad. För jo, på flera vis kan jag fortfarande relatera till Ume som "min" stad. Tyärr har alla mina vänner flyttat från staden men en har flyttat till ett närbeläget samhälle så kanske kanske kan jag åka dit o hälsa på så småningom och då få uppleva staden Ume igen.
    Tack för dina vackra bilder!!
    kram!!!

    SvaraRadera
  8. Jag har ju Umeå på bara några timmars avstånd, på andra sidan Kvarken (10 mil ner härifrån och sen 4 timmar västerut!). Men tyvärr tyvärr så tog besöken i Björkarnas stad slut då taxfree-trafiken slopades och det blev dyrt att åka över. Tror det var 1999 vi var över senast. Det går ju ännu en färja mellan Vasa och Umeå, men den har så låg standard och så dåligt rykte så den undviker jag. Umeå är en mycket vacker stad, jag förstår att du har den som din hjärtestad!Kram!

    SvaraRadera
  9. Umeå är ju en underbar stad! Förstår att du kan längta tillbaka.

    SvaraRadera
  10. Tackar för tipsen ! Måste le för imorgon tar jag flyget till Umeå för att jobba där några dagar. Ska hinna med älven och kyrkan iallafall! Gillar Umeå även om det ligger lååångt upp kan jag tycka som älskar min hemstad Örebro. Där finns det också mycket fint att uppleva såsom vårt vackra slott, Wadköping med trevligt fik, Oset naturpark och självklart vår jättefina Stadspark! Sen finns även Gustavsvik äventyrsbarn om man vill glädja sina barn.Så välkomna till min hemstad! hälsar L

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga bilder! Kom på när jag läste ditt inlägg att jag var på kadettbal i Umeå för många år sedan! Det var den 17 maj och det var 2 grader kallt! Kram!

    SvaraRadera
  12. Emmama-ja ajg blir glad av att tänka på det, det var ju där jag var lycklig senast känns det som fast det var länge sen nu. Längtar ibland. Undrar om man lurar sig om man flyttar tillbaka, om man söker något som inte finns kvar där längre.

    Taina-ja visst ÄR det, alldeles lagom stort med en skön blandning av människor. Kram!

    Annika-va roligt, ser fram emot att läsa och se mer av ditt besök!!

    Maria-ja precis så var det ju... fast jag fikade på Villan på söndagarna... och hade ingen hund.. kram!

    Christel-Å Norrbyn är fint! Fast den ön känner jag inte till. LJUSET det saknar jag verkligen. Kram.

    Ebba-varsågod! och tack!

    SvaraRadera
  13. Saltis-ja visst finns det många underbara minnen från Umeå! Kram på dig själv!

    Strandmamman-pluggade med en tjej från Vasa faktiskt, hon åkte färja över ibland på helgerna, visste inte att det blivit så dyrt. Kram.

    Lullun-ja det gör jag, och många med mig, jag tror nästan alla studenter tar staden till sitt hjärta..

    anonyma L-jag har faktiskt lite släkt i Örebro, minns från barndomen Svampen och Wadköping. Förra sommaren tog vi tåget dit med barnen och körde bil i lilleputtlandet, det gillade dom. Hoppas du hade det bra i Umeå! Kram!

    Mia-ja det är ju en annan vår än den man vant sig vid här helt klart! Kram!

    SvaraRadera
  14. Och jag som bara sett stationen på väg till fjällvandringen! Jag måste nog försöka ta mig norröver igen.

    SvaraRadera
  15. Västmanländskan-då har du iaf sett "grön eld"?! det fina konstverket på järnvägstorget.. var också på förslag till bild men då blev det ju mer än fyra..

    SvaraRadera