torsdag 24 september 2009

Under din rumpa


-Under rumpan, mamma!

-Där är dom!

-Mera!

Jag har aldrig plockat kantareller förut. Det fanns liksom inte där jag växte upp. Fast mamma är en riktig svamptant som även till dags dato nattetid stjäl Karl-Johanssvampar på grannarnas tomter.. så bidde det aldrig några riktiga trattkantareller. Såna där gula som jag bara sett på bild. Och sedan vi flyttade hit ner så har jag varje höst antingen varit gravid och därmed immobiliserad av foglossning eller haft en mycket liten bebis och inte ens orkat tänka på skogsutflykter. Vi har helt enkelt inte ens tagit oss ut i någon riktig skog. Förrän nu.

Med lite hjälp så kom vi oss iväg till ett superfint ställe. Och där var dom ju. Plötsligt så trampar vi på dom. Sitter på dom. Överallt.

Haha. Mamma är grön av avundsjuka.

Det blev en härlig förmiddag även om man bortser från svamplyckan. Med stenklättring och trädstamsbalansering. Och så stämsång i bilen. Bara ett litet, litet smolk i min bägare för jag tänker ju förstås med sorg i hjärtat att.. jag önskar det kunde vara lika avslappnat när vi är fem.

Skogen med stora stenen och alla kantareller

Skörden

Väl hemma satte jag igång att smörsteka och gräddstuva. Rostade lite bröd och ståendes vid diskbänken klämde jag i mig två mackor med varm kantarellstuvning direkt från stekpannan.. och jag svär faktiskt nu för det var fanimej bättre än sex!

Okej då. Nästan.

Men världen runtomkring försvann i vart fall för en stund och barnens slagsmål spelade inte längre någon roll. Det var bara ren och skär njutning på högsta nivå.

...och såhär gott ser det ut sen...


10 kommentarer:

  1. Hahahahaha!!! Bättre än sex!! DEN var bra. Och säkert jävla gott!

    Vilken skörd sen då, wow! Jag älskar att plocka svamp. Det har Maken lärt mig. Han kan gå i timmar.

    Njut nu av din skörd.

    Stora kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Så in i helvete jävla gott.. kram!

    SvaraRadera
  3. Undebart!!!!
    Vilken kalasdag!! jag blir sååå avis. Jag gillar faktiskt att plocka svamp. Gå i skogen och snusa in höstdofterna som är där. Mjuk mossa under fötterna. Mmmmm....
    Och tänk vad sådana här dagar gör för själen! Dina barn kommer minnas just de här ögonbliken jag lovar!
    Kram!!

    SvaraRadera
  4. Så där ja. Nu blev jag både hungrig och hemlängtig! ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Åh vad gott!!!! Jag blir så sugen! Vi letade svamp i helgen men hittade inte en enda usla svamp! :-(

    SvaraRadera
  6. Vilken skön dag ni haft och vad mycket svamp ni hittat:) Finns inge godare än en kantarellstuvnings macka, mums!!!!
    Må gott!

    SvaraRadera
  7. Och det känns så underbart att kunna vara lite positiv för en gångs skull, ni får ju allt som oftast bara ta del av det som känns så oerhört tungt! Tack för alla kramar och varma tankar, jag önskar jag kunde bjuda er alla på en kantarellmacka!

    SvaraRadera
  8. Härligt! Bättre än sex. Den var bra..../Ebba

    SvaraRadera
  9. Åh, vad gott det ser ut!! Och så härligt att alla var glada och harmoniska! Som Saltis skrev, barnen kommer att komma ihåg det!

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas det, och att vi hinner med en sväng till i höst..

    SvaraRadera