fredag 23 oktober 2009

Fredagstema-höstkänslor

Jag har höstkänslor, det har jag.

Jag har alltid gillat hösten. Luften, dofterna, färgerna. Att man får ta på sig lite mysiga kläder. Och inte minst att jag fyller år förstås.

Men nu. Nu är det regn och rusk. Färger och dofter i all ära. Kläder förvisso. Men jag har ändå aldrig frusit lika mycket om höstarna som sedan vi flyttade hit ner. Det liksom viner ända in i märgen här vid vattnet. Rys.

Idag dessutom. Idag smakar det apa i munnen och jag är bedövad i halva ansiktet. Idag har jag inga sparade utkast som kan användas. Jag har en ettåring som skriker vid mina fötter och två större barn som ska hämtas på dagis om en halvtimme. Jag har badkaret fullt med kisstvätt. Inlägg jag skulle vilja skriva. Kommentarer jag skulle vilja bemöta. Tankar som behöver tänkas.

Men höst är det iallafall. Och känns, det gör det.

12 kommentarer:

  1. Hang in there! Ibland blir det upp och ner. Speciellt med småbarn.

    Du nämnde dofterna och det är något jag också gillar med hösten nu när du nämnder det. Visst är vår-och sommardofter ljuvliga, men efter ett tag blir det för mycket av den varan så höstdofterna är SÅ välkomna. Så fräscht på något sätt.

    Hoppas du får en helg med positiva höstkänslor!

    Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Det där med råheten ja...Du flyttade ju från Ume neråt sthlm, vad jag förstår. Min bror flyttade ju till Ume och han säger att då han kommer ner till Sthlm fryser han mer än han ngnsin gör i Ume. I Sto kan det vara -3 och i Ume -18, men Sthlm är värre. Luften är råare...
    Antar att du håller med honom.

    Höstdofterna är underbara! DET tycker jag också!!

    Önskar dig en jättefin och LUGN helg!!

    Stora kramar!!

    SvaraRadera
  3. Ja hösten är sannerligen både och...

    SvaraRadera
  4. Fina höstdagar är härliga, då solen skiner och luften är klar,när man varken svettas eller fryser och när naturen färgas gul och röd av höstlöv. Däremot är det inget vidare att det blir mörkt tidigare och tidigare på kvällarna, när det aldrig blir riktigt ljust på dagen och att den perioden kan kännas lång och tung. Bristen på solljus gör att man känner sig tröttare. Inte minst märker man vilken stor roll det spelar, när ljuset återvänder på våren och man plötsligt känner sig mycket piggare och tillvaron ter sig lite lättare.

    SvaraRadera
  5. Vilken höstdag du har... kämpa på! Kram!

    SvaraRadera
  6. Sköt om sig ! Värmeljus kan skänka skön värme om det saknas annan värme.....Se framåt , kom ihåg att vi lever framåt och förstår bakåt. Har vi tur så lär vi oss något på vägen. Varma kramar L

    SvaraRadera
  7. Det där med kyla har minsann inte alltid med antalet grader att göra, det är så sant. Har hört många från norra Sverige säga att det känns kallare söderut. Och även om jag gillar hösten, så finns det ju dagar med fukt och mörker då man helst bara vill stänga in sej nånstans och dra ett gammalt täcke över sej. Hoppas ändå att du får en någorlunda lugn och skön helg!

    SvaraRadera
  8. Kramar till dig!
    Vissa dagar är jobbiga. Barn tar jädrigt mycket energi. Visst man får mycket av dem också och självklart älskar men dem. Men efteratt varit hemma i ett antl dagar med sjuk dotter inser jag att jag verkligen inte har det tålamod man skulle behöva för att vara hemma med barn. och då ahr jag enadst ETT! och ahr enbart vait hemma halva dagar den gånga veckan. Men det känns. Så jag förstår dig verkligen!
    Desutom är kyla olika på olika ställen. Håller helt med dig där. Särksilt om det är fukt i luften och blåst. Då kan det vara varmare enligt termometern men kännas sååååå oerhört kallt för att kylan tränger in i märg o ben.
    Hoppas du snart får lite finhöst också! På alla sätt och vis!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Hej! Ramlade in här, och jag gillar ditt inlägg. Jag hyllar själv hösten i ett inlägg idag... (Eller: Ett evigt kämpande med mina tankar!)
    Det bästa är att det kommer nya, bättre dagar! Även om de är förhållandevis få...
    Lycka till med allt du ska göra. En klen tröst är att tvätten går ingenstans av sig själv.... :)

    SvaraRadera
  10. Håhåjaja!! Vissa dagar kämpar man mer än andra! Din bild är jättefin!!

    SvaraRadera
  11. Taina-all I can do.. och så lukta lite förstås.. kram..

    Annika-STOR skillnad... flyttade faktiskt ännu längre norrifrån hit ner och jag har då aldrig frusit så mkt.. fast visst klär man sig väl lite sämre också.. förut var det ju alltid långkalsonger liksom, ibland dubbla.. Tack och kram på dig själv.

    Fritt ur hjärtat-visst är det så.. roligt att se dig här igen! Jag har blivit så dålig på att läsa runt själv..:(

    Anonym-ja jag känner verkligen av det där med mörkret och humöret.. försöker inte låta det lägga sten på börda än iaf..

    Strandmamman-tack det gör jag..!

    SvaraRadera
  12. Anonyma L-tack du, jag ser fram emot att bli gammal och vis..

    Grekland nu-tack detsamma!

    Saltis-tack söta du. Ja ibland måste man bara få erkänna att det är skitjobbigt.. fast man inser att det här antagligen är de sk bästa åren i livet som man kommer sakna sen.. (?!)

    Stort o smått-välkommen hit och tack! Är väl för väl att lakanen inte hasar om kring här iaf.. och de går ju alltid att lyfta ur badkaret tillfälligt för att sedan läggas tillbaka igen..

    HeLena-tack! lägger bara ut mobilbilder här så det är inte bästa kvaliteten..

    SvaraRadera