fredag 8 maj 2009

Blev det fredag igen??!

Oops. Faktiskt inte ens reflekterat över att det är sista dagen i veckan förrän jag nu ser att andra lagt ut fredagsteman. Flängt runt som en skållad råtta efter spidermangodispåsar och annat livsnödvändigt. Ammat i bilen. Provat byxor som är för stora i 36 och för små i 34.

Lugnt, tänkte jag för man kan ju alltid göra en klassisk tjälknul som kan rädda de värsta buffébord.. men se det hade Taina redan hunnit ut med, så var det med det. I min variant lägger du till svartpeppar och några skivade vitlöksklyftor i lagen.

Jag är inte bra på mat. Älskar genvägar. På ett buffébord hos mig skulle det nog finnas just nämnda tjälknul på älg, massor av sallad, frasiga baguetter och västerbottensost. Till det ett par pajer. Något plock som till exempel vattenmelon och fetaostkuber på tandpetare, tillsammans alltså. Gammaldags pressgurka, ni vet såna där tunna skivor i lite sötare lag. Marängglasstårta med färska hallon. Jisses jag som inte hunnit med lunchen än blir ju jättehungrig nu! Min mamma är ruskigt bra på pajer och piroger men använder aldrig recept så det är svårt att apa efter henne. Bidrar med en enkel lökpaj:

2,5 dl vetemjöl
100g rumsvarmt smör
2 msk vatten

400g hackad lök
2 msk smör
2 ägg
100 g riven ost
salt, peppar

Hacka ihop degen och låt vila en timme i kylen.
Bryn löken i smör på svag värme. Vispa ihop ägg och blanda med ost och lök. Krydda.
Häll smeten i pajskalet och grädda 15-20 min i 225gr.
Servera med créme fraiche, löjrom och sallad.

Förresten så har jag ju ett så kallat hemligt recept i garderoben. Om man vill göra en klassisk smörgåstårta så gjorde min exexsvärmor alltid en basröra av vispad grädde, créme fraiche, majonnäs och kaviar. Jag brukar vispa ca 3 dl grädde till 2 dl cf och ca en halv tub majonnäs. Kaviar kanske en kvarts tub. Gott att blanda ut alla fyllningar med och sedan täcka tårtan med.

Ha en bra helg!

9 kommentarer:

  1. Ååååååh förlåt! Hahahaha, men det är väl som med Finlandsbåten! Det gäller att vara först ;)
    Heter det knul? Jag skrev knöl.
    Smörgåstårta har jag aldrig gjort. är ju ingen matmamma precis. Snabbt och enkelt. Men det skulle vara kul att göra en smörgåstårta och överraska familjen. Tack för det hemilga receptet.
    Ha en trevlig helg och stoooora kramen till dig från mig :D

    SvaraRadera
  2. Gör det enkelt, en fyllning tex med hackat hårdkokt ägg och en annan med tonfisk passar till räk och laxdekor. Fast det måste vara rätt sorts bröd typ landgång och det får inte bli torrt så lägg gärna ihop grunden dan innan. Knul är lite dialekt tror jag knöl går väl också bra. Kram!

    SvaraRadera
  3. Förresten så är jag ju ingen fan av Finlandsbåt blir så jädra sjösjuk..

    SvaraRadera
  4. Dricker man mer så kompenseras det ;)

    SvaraRadera
  5. Pajer ar alltid gott. iOch din lopaj verkar god och enkel att laga.
    Sjalv har jag inte hunnit med fredagstemat an. Far se omd et blir av.
    Hoppas ni far en bra helg.
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Hihi, jag gillar också genvägar. Hos mig heter det det kallskuret:-)

    SvaraRadera
  7. Gud vad hungrig jag blev!!! Stl 36 för stort??? Du måste vara smal som en sticka!!?? Fuskigt.... Kram/K

    SvaraRadera
  8. Tack för recepten, ska pröva!!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Taina-*asg*

    Saltis-jo tack lopaj är nog också spännande ;)

    Fritt ur hjärtat-Tjälknul blir ju just det, kallskuret alltså, fast man kan skryta med att ha gjort det själv.. löjligt enkelt dessutom!

    Katja-Det där.. det var en väldigt konstig byxa med stora storlekar! Fast jag verkar börja smalna av nedtill trots att jag har en hel del kvar av barnen på mitten. Blir jättesvårt att hitta byxor. Man får välja på låg midja med överhäng eller något som flaxar kring låren. Suck.

    Strandmamman-hoppas det smakar!

    SvaraRadera