tisdag 5 maj 2009

Kaniner, kräk, karuseller och kexchoklad

Så var vi åter i vardagen igen. I regnet. Skönt att slippa tänka på vattning iallafall. Återstår ventilationsgubben, bygglovet, räkenskaper, tvätt och så vidare. Snart kommer grävmaskinerna också så det ska räddas det som räddas kan av rosor, buskar och kullerstenar. Det letas febrilt bland båtannonserna.

Mitt i allt så hankar vi oss fram mellan dagis och Lidl. Allt rullar på utan större explosioner. Jag känner mig allmänt ynklig och alla snörvlar.

Helgen känns redan som ett avlägset minne. Det gick så fort och det var så varmt, vilket känns helt overkligt nu då fleecen åkt fram igen.

Kommer först att tänka på kaninerna eftersom ballongerna stirrar mig rakt i ansiktet här. Fråga INTE hur vi fick in dom i bilen... Så originalen sen, dessa dammiga, klumpiga barnskrämmor. Nu flickan och förut pojken. Inte för tvååringar det är uppenbart. Men nu var pojken tuffare förstås. Frågade även denna gång om han fick skjutsa kaninen i farfarsbil och DET var ju en höjdare. På det viset är han väldigt kavat.

Kräk blev det också. Flickan, på mig, i bilen. Redan första dagen, trodde hon fått i sig nåt ofräscht vid frukosten... men nästa dag var det samma visa, på samma skumpiga gata inne i city. Kallas numera kräkvägen. Antingen var det ofräsch frukost gånger två eller så börjar hon helt enkelt redan bli åksjuk stackaren. Jag har många sådana jobbiga minnen. Bland annat en tågresa då jag tiggde och bad om att få hoppa av oavsett konsekvenserna för att sedan kräkas över ett element... vilket fick till följd att hela vagnen önskade att jag HADE fått hoppa av.

Karuseller förstås. Härligt att vara över 100 cm. Mindre härligt vara under 90. Jag tycker allt är härligt. Älskar att åka. Maken har höjdskräck och klarar inte av att det snurrar heller så hans lott blir farfarsbilar och kaninresan. JAG får allt det roliga. Tekopparna är vår favorit men även lilla lots gick varm i år, liksom fisketuren. Flickan var SÅ avundsjuk mest hela tiden och fick mutas med mycket godis. Kaninresan och sagoslottet var hon INTE impad av. Drakbåtarna gick väl an, hon vill ha lite sug i magen, heja tjejen!

Kexchoklad enda storvinsten denna gång. Vi spelar rätt så hårt men brukar faktiskt ha lite tur också. Lätt att fastna i spelträsket. Intressant att studera också hur vissa nummer går om och om igen... Det ska konstateras också att mer hade vi INTE kunnat få med oss hem. Så det var lika bra så.

Universeum skulle vi gett mer tid. Det märktes att pojken ju är större nu och har mer utbyte av det mesta. Han kunde haft roligt en dag till där, men nu var vi ju på väg hem. Får börja där nästa gång. Men det dröjer nog till slutet på säsongen. I sommar blir det bara några kortare turer till närmare mål. Vi hade pratat om Legoland men det känns faktiskt som att de är lite för små än så länge för att uppskatta det fullt ut med tanke på vad det ändå kostar.

Nästa delmål att fokusera på är söndagens barnkalas. Det blir inte så många barn men det kommer ju syskon och föräldrar också. Grannar. Lyckades återigen styra bort alla dagiskompisar med argumentet att de ju är så många (30) och ändå firar honom på dagis. Han köpte det. Puh. Men nästa år får det nog bli outsourcing.

Gulliga killen sa till mig att "och så vill jag bjuda den gamla farbrorn"... det tog ett tag innan jag förstod vem han menade, det var våra äldre grannar. Inga vi umgås med annat än trädgårdsprat över muren. Frågade hurså och då svarade han "jamen jag fick ju en blomma av dom på min födelsedag". Så var det ju. Vi stod därute och tittade på när de satte potatis medan maken kokade över inomhus. När jag berättade att det var pojkens födelsedag så plockade damen en liten blå blomma och sträckte honom över muren. Han blev så glad och stolt. Ett litet ljus i mörkret. Helt gratis dessutom. Jag lovade att vi ska bjuda dom på fika en annan dag men nu är det ju BARNkalas. Kanske dumt av mig.

Han har bestämt att vi ska göra en marängglasstårta och minichokladbollar. Farmor bakar bullar. Hoppborgen gör säkert succé och så ska det vara spidermangodispåsar. Får hoppas på vädret bara så vi kan vara ute i trädgården som i fjol. SÅ skönt att slippa alla härjiga ungar inomhus.. liksom alla inspekterande grannfruar.. Håll tummarna!

4 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att det blir sol så ni kan vara ute!!! Mina är så stora nu så det känns avlägset med de forna tidernas kalas. Fast det var lite kul också! Kul att höra att ni hade trevligt i Gbg. Hoppas att ni slapp bråk... Kram/K :)

    SvaraRadera
  2. Det ÄR ju kul. Vi behöver en bra anledning att bjuda hem folk också för det blir aldrig av annars.

    SvaraRadera
  3. Det har gått ganska bra, eller? Lite kräk blir det nästan alltid när man åker iväg så där. Är det inte barnen så är det hunden! Haha! Jasså du gillar att åka karuseller? Det gjorde jag förr. Har inte blivit av. Är INTE höjdrädd så det stoppar mig inte.
    Visst är det tråkigt när man har flera barn och de under 100 inte får åka. Sådan besvikelse.
    Roligt med barnkalas! Och du, om det är dåligt väder och grannfruarna ska in, så bry dig inte. Marängglasstårta. MUMS!
    Ha det så bra nu.
    Kramen!

    SvaraRadera
  4. Jo Taina det gick rätt så bra, inte förrän på hemresan det spårade ur ordentligt. Trötthet, mörkerkörning och så ett helt onödigt utbrott förstås. Hemskt när man sitter i bilen och barnen inte kan ta vägen någonstans. Karuseller JA. Kalas-panik.. kan inte ens förmå mig att torka av diskbänken senaste dagarna..

    SvaraRadera