fredag 15 maj 2009

Fredagstema-apropå språk.. eller??

Det här verkar vara lite för mycket för mig just nu!

Förra fredagen och så denna. Man glömmer ju inte att det är fredag, men fredagstemat är inte färdigformulerat i mitt huvud.. eller till och med redan skrivet och daterat som brukligt varit.

Kanske har jag bara för mycket omkring mig eller så har dessa teman inte slagit rot inom mig på samma sätt som tidigare då jag fått ett uppslag tämligen snabbt.

Idag är det elektriker. På vinden och i källaren. Dessutom ett långväga spontant besök som väckte mycket minnen. Positivt men också vemodigt. Jag känner hur tårarna ligger och lurar bara några millimeter in.

Om språket då...?? Tänker på barnen. Vilka skillnader det är på stora och lilla. Trodde inte att en tvååring kunde prata såhär mycket och förstå så bra! Lite sorgligt att inse att pojken ändå var så pass mycket "efter"... Samtidigt var det nog tur för honom att vi inte hade någon att jämföra med, vi tyckte ju att han var helt normal. Det fick ta tid. Fortfarande säger han lite "fel" och pratar lite tyst så andra frågar ofta om.

Språket blir ju lätt en måttstock för hur långt man kommit i utvecklingen. Även när man åldras och det går åt andra hållet. Kan ju också tydligt visa spår av sjukdom och mediciner. Hjälplösa är vi utan vårt språk. Tänker att det ju är bland det mest grundläggande för oss, att kommunicera på något sätt.

För mig, just nu, är det så uppenbart att allt vore mycket lättare om vi bara kunde kommunicera bättre. Jag saknar ett fungerande språk oss emellan. Det där egna som man ändå ofta skapar i en relation.

Att bara förstå vad den andra menar, nästan ordlöst. Komplettera varandras tankar. Det är så fint. DET är kärlek som fungerar det.

Ha en bra helg!

8 kommentarer:

  1. Så otroligt bra skrivet. Kommunikationen i en relation SÅ viktig. Med ett fungerande språk som båda förstår utan en massa förklaringar hit och dit.
    Barn är ju så olika med eller utan ord. De hittar alltid sina egna vägar. Kroppsspråket finns ju alltid till hands ;)

    Roligt med besök för dig! Ha en underbar helg!
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Tänkte på det du skrev om att "Språket blir ju lätt en måttstock. Anger hur långt man kommit i utvecklingen", att ett barn som växer upp med flera språk brukar börja prata betydligt senare-vilket inte säger så mycket om utvecklingen, bara att barnet behöver mer tid och sedan kan dubbelt så mycket.

    Min ena lillebror började prata jättesent. Han fick gå till en logoped osv... Och idag, snart 15 år senare, är han den mest intelligenta tonåringen jag träffat på. Det säger jag inte för att han är min bror, utan han har ett IQ över det normala, kan saker inte ens jag kan, vill bli läkare och är enormt väluppfostrad och bra. Så, Im just saying, kanske kan det vara lite tvärtom... segt med språk ibörjan, men högre intelligens än de som är "normala med språk". En människa brukar sällan vara perfekt, så eftersom intelligensen tar så stor plats kan språket komma lite i kläm...

    SvaraRadera
  3. Taina-sant att barn ofta gör sig förstådda på nåt sätt ändå, jättekram!

    allabout-jag uttryckte mig lite slarvigt det var hastigt och lustigt skrivet. Menade väl egentligen bara språkutvecklingen. Fast folk i allmänhet kan ju "döma" lite annorlunda om man inte pratar. Håller med dig om att det inte alls säger något om hela utvecklingen på sikt! Barn med flera språk speciellt. Även i andra fall finns det ju de som jag tror "samplar", tar tid på sig och tar in allt och sedan lossnar det bara POFF liksom. Man behöver INTE vara mindre intelligent.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte du ska oroa dig over tvaaringen. Det ar valdig olika hur snabbt eller sent barn borjar prata "rent". Vissa ar tidiga andra senare. Men det ar fortfarande helt normalt. Har en kompis vars ena son var valdigt sen Han var en bra bit over 3 nar han fortfarande hade valdigt mycket "egna" ord sa man som utomstande inte alltid forstod. Men det aar anda inget som gjorde ngt i langden. Nu pratar han som vilken jamnarig som helst!
    Att lata sina barn utvecklas i den takt de behover ar nog nagot som ar viktigt. Inte skynda. Inte pressa. Tids nog kommer det.
    Hoppas ni kan losa er kommunikation ocksa. Jag tror dock att ni kan behova lite hjalp. Utifran. Att se saker med nya ogon.
    Lycka till nu med allt som sker just nu! Hantverkare etc...
    Hoppas ni far en bra helg!
    kram!

    SvaraRadera
  5. Visst är det skillnad på när barn utvecklar sitt språk. Vår yngste är väldigt mycket tidigare än den äldste men vi har inte oroat oss för någon av dem. Det kommer när de är redo. Hoppas du får en bra helg med besök. Sköt om dig. Kram!

    SvaraRadera
  6. Saltis! Tvååringen är det inget som fattas vad gäller språket! Kanske blev lite oklar där. Det är HON som är en pratkvarn. Femåringen däremot, HAN var sen och har fortf en del kvar, men så var han ju prematur också. Inget som oroar direkt men jag lider med honom när kompisarna inte alltid förstår eller hör vad han säger. VÅR kommunikation, ja den har nog aldrig funkat egentligen och det är väl det som är problemet. Ingen match made in heaven... Kram på dig! Avis på er midsommar hos Taina!

    Mia-ha en bra helg du med! Besöket var kortvarigt men i helgen så hoppas jag iaf på en utflykt Kram!

    SvaraRadera
  7. Har bekanta vars son inte talade alls förrän han var 5 år, de hade redan lärt sig teckenspråk för att kunna kommunicera med honom. Sen började han tala, och det var minsann inget fel på honom, varken då eller nu.

    Hur mycket för tidigt föddes sonen? Komplikationer?

    Många kramar!!

    SvaraRadera
  8. Du skriver så klokt som vanligt. Språk är jätteviktigt för att kommunicera, och bara för att man talar samma språk i en relation så behöver inte kommunikationen funka ändå! Jag tror att det oftast faller på viljan - finns inte VILJAN att FÖRSTÅ den andra parten så kvittar det om båda talar svenska eller en talar kinesiska!!
    Jag tror också att femåringen kommer att utvecklas i sin egen takt till en fin ung man. Bara för att det tar tid behöver ju inte betyda att resultatet inte blir bra.
    Stor kram!

    SvaraRadera