lördag 9 maj 2009

Bottenhugg

F-n vad jag skäms. SÅ sjukt dåligt samvete.

Principfast. Stå för vad man säger. Jojo. Jag försöker. Vägrar ge mig ibland in absurdum.

Pojken städar inte upp på rummet. Kvar på mattan låg typ tre bilar och en liten remsa flexitracks. Jag säger att om jag blir tvungen att plocka upp för att du inte gör det så hinner jag inte läsa för dig också. Måånga gånger. Han gör absolut ingenting. Jag säger att då får du lägga dig själv om jag ska hinna förbereda kalaset, diska och tvätta...

Sen vill han ju förstås inte somna själv. Smyger upp otaliga gånger. Alfons. Vill att vi ska säga förlåt. Det gör vi. Springet fortsätter. Jag vägrar fortfarande läsa och blir till slut irriterad igen. Han blir jättesur. Ledsen. Arg. TRÖTT.

Halv tio somnar han. I fotänden. Jag lyfter upp honom och han slår ilsket bort mig i sin nybörjade halvsömn.

Vad vann jag på att ta strid. Inte ett dugg. Inte fick jag mer gjort heller. Han blev bara besviken.

Undrar om det är mest sånt han kommer minnas av mig. Att mamma är arg och fräser att jag har så mycket annat att göra, gå och lägg dig. Vem vill bli ihågkommen så?

3 kommentarer:

  1. Söta, kära vän!
    Han kommer att minnas dig som sin kärleksfulla mamma. Du BRYR dig ju SÅ mycket. Allt det här du skriver om visar ju att du BRYR dig och DET är det inte alla som gör.Ibland tänker jag på min tonårsdotter och det eviga tjatandet men så idag, morsdag, fick jag världens vackraste dikt av henne!
    Ha en skön söndag min vän.
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Så känner vi alla mammor ganska ofta!! Alla har rätt att balla ur av bla trötthet och irritation ibland. När jag tänker tillbaka minns jag nog mest de roliga stunderna av min egen barndom. Visst har man sin ryggsäck full av diverse skit, men tänk på att människan är en överlevare av sällan skådat slag. Vet att allt kommer att ordna sig till slut. Av någon anledning gör det det.. Ha det bra!!! Kram på dig! /K

    SvaraRadera
  3. TACK för att ni peppar mig. Man känner sig så himla DÅLIG så många gånger. Men som sagt det som räknas är ju vad man gör MED det, om man lär sig något eller ej.. man kan bara försöka göra bättre nästa gång.. KRAM

    SvaraRadera