tisdag 19 maj 2009

Lort-Fia går på badhuset

Det är roligt att titta på dom. Alla förstagångsföräldrarna. Med alla NYA saker. Naturligtvis både kamera och videokamera med sig. Och så den deltagande pappan förstås. De ser så välvårdade ut allihopa. Seriösa. Nästan andäktiga.

Själv kommer jag rusande i fläckiga gamla jeans, grönblommiga trädgårdsgummistövlar och en mer smuts- än vitfärgad gammal skidjacka. Håret är också smutsigt för jag ska ju ändå duscha där... Inget dubbelarbete här inte. Lillan åker fallfärdig tredje generationens sulky i sitt lika gamla babyskydd. Min plastade frotté är stel och sprucken och inte alls sådär vitfluffig som de andras.

Hon är INTE så van vid att bada svarar jag. Hon som frågar har så platt mage så jag undrar faktiskt om inte hon kan ha adopterat sitt barn. Men de är för lika.

Ja jag menar i badbalja kan man ju förstås OCKSÅ bada säger hon då.

Nej JAG menar, hon ÄR verkligen inte van vid att bada, ALLS.. svarar jag.

Jamen om man inte badar i badbalja heller HUR kan man bada DÅ?

Är du trög människa jag badar inte min bebis!

Fast så säger jag ju inte förstås. Istället förklarar jag lite ursäktande att jag mest brukar tvätta henne med tvättlappar och flikar in att nåt litet bad har det väl ändå blivit någon gång. Skäms plötsligt för jag hör ju hur det låter. Kanske är det så fruktansvärt som hon verkar tro. Min lilla lort-Fia kanske har en alldeles förskräckligt försumlig mamma som inte tar sig tid att bada henne om kvällarna. Usch.

Nåväl, nu går vi ju på badhuset iallafall och det är väl tur det då.

4 kommentarer:

  1. Åh, stackars liten som inte fått baaadaaa ;o)
    Äsch, spelar roll då, ren blir hon ju i alla fall, och det är väl huvudsaken?

    SvaraRadera
  2. Jag menar det, tänk på alla barn i Afrika!

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Lort-Fia! Förresten, vad är det för fel med tvättlappar?
    Kramen!

    SvaraRadera
  4. Hahaha... Du skriver helt underbart.. Kan se din lilla skitiga troll-unge frmför mig!!! Kram/K

    SvaraRadera