onsdag 27 maj 2009

Hos pyskologen

Jo så är det. Vi har gått till pyskologen.

Där vi bor finns ett uppföljningsprogram för prematurer och där ingår det att man gör en psykologbedömning vid fem års ålder.

Visst, det blir väl bra har vi tänkt och sen inte mer med det. Visst, det är ju vanligare med vissa diagnoser och lägre IQ och så, men det är ju inget fel på VÅR kille... typ. Sen har det varit så mycket med småsystrarna och hantverkarna och relationskrisen.. U name it.. så jag hade faktiskt ärligt talat inte ägnat det en tanke förrän det var dags att åka dit.

Å stackars pojke vad jag skäms! För att jag inte hade tagit reda på lite mer innan och kunnat förbereda honom på vad som väntade! Det var inte "prata med en snäll tant i någon timme". Det var SERIOUS BUSINESS. Tre timmar. MASSOR med tester. Kolla på buntar med bilder.. vilka hör ihop, vilka fattas, känna igen mönster, en cylinder.. Pussel.. Skriva.. Rita.. Svara på ett till synes oändligt antal frågor om allt mellan himmel och jord.

JAG känner mig skyldig för att han inte klarade av alla årstider, veckodagar, regnbågens färger och att skriva sitt namn. Det är rimligt och hade vi bara tränat mer så kunde han säkert ha fixat det.

Däremot vet jag inte hur rimligt det är att känna igen en koalabjörn, horisontella streck eller att förklara hur det kan bli natt (fan det HADE vi ju faktiskt pratat om).

Totalkoll hade han iallafall på varför man ska tvätta händerna före maten och vad hjärnan har för uppgift.. så han HAR lyssnat på mig någon gång :)

Några guldkorn:
"Varför ger man små barn sprutor?" - "För att lugna dom!"
"Varför måste små barn passas?" - "För att de kan tappas bort!"
"Varför blir det natt?" - "För att man ska kunna sova!"
"Var köper man medicin?" - "På biblioteket!"

Det svåraste blev pusseltesterna. Flopp. Förstod jag eftersom han knappt gör det alls. Det bekymrade mig tidigare, särskilt då en bekants grabb avverkade svåra pussel på löpande band. Men SEN när HAN fick diagnosen Aspberger... tänkte jag att vad fan hellre får MIN pojke vara dålig på pussel än autistisk i vart fall!

Imponerades ändå över kreativiteten som när han inte kunde lägga en stjärna med tre bitar och istället byggde ihop en "fjäril" av bitarna. Eller då han tog de obegripliga mönstrade klossarna och istället sa: "men jag kan göra en svår bokstav (T).. eller en prispall!"

Irriterades lite över psykologens sätt när hon inte förstod varför han inte kunde nämna fler grönsaker än broccoli, när HAN trodde att hon menade GRÖNA saker.. och över att hon inte godkände "stegbil" som brandbil. Fan det HETER ju stegbil. Lite förlegat också att fråga efter frimärken och visa bild på en miniräknare. DET blev ju en solklar telefon!

SÅ nu blir det någon sorts uppföljning fast jag ännu inte fått ta del av testresultaten. Samtal med maken också är inbokat. Arbetsterapeut antagligen eftersom hon var fundersam vad gäller finmotoriken. Hålla pennan var för svårt. Hon nämnde även besök på dagis så det känns som att hon har någon sorts uppfattning klar, om något..

VAD återstår att se..

13 kommentarer:

  1. Det var många tester! Stackars grabb. Jag undrar hur de drar sina slutsatser. Jag är ju ingen psykolog, men jag kan ibland tycka att tester på små barn måste ju vara oerhört svåra att genomföra. Ett tag tyckte jag att var och varannat barn diagnostiserades med ADHD. På ett sätt är det väl bra för då kan man ju få hjälp men det kändes som det var lite hip som hap med de där utredningarna där jag bodde tidigare. Din grabb verkar ju vara en riktigt kreativt barn! Kommer så väl ihåg en sköterska på sonens 4-års kontroll för hundra år sen. Hon bad honom peka på en bricka med likadana bokstäver som fanns på tavlan lite längre bort. Eftersom han kunde bokstäverna så struntade han i brickan och sa bokstaven hon pekade på. Då blev hon irriterad och sa "Ja men använd brickan, sa jag ju!" Hennes IQ skulle man ha kollat!
    Kram på dig!!!

    SvaraRadera
  2. Du känner honom bäst! Måste vara jättesvårt att analysera barn på det där sättet och jag hoppas det gjordes på ett barnvänligt sätt även om det var "serious business", annars kan man ju inte förvänta sig ett resultat som verkligen säger nåt. Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Taina-Härlig tant, ja vad gör man om någon inte håller sig inom ramarna.. ;) kram

    Emma-jodå hon var "barnvänlig" men han orkade ju inte allt i ett svep utan vi fick komma tillbaka ytterligare en dag och jag önskar att vi brutit ännu tidigare för han var både trött och hungrig ett bra tag och det vet man ju hur bra det går att koncentrera sig då, han gissade hej vilt!

    SvaraRadera
  4. Har så svårt för psykologer och deras inskränkta tänk. Låter som om han är en högst normal och supersmart kille.. Herre gud han e 5 år!!! Vilken vuxen hade orkat i flera timmar. Freud och gänget är så totalt förlegade. Strunta i att gå tillbaka. Jag hade aldrig gjort det! Gick aldrig ens på BVC med mina barn. Bara när de skulle vaccineras. Man känner själv om något inte stämmer. Lita på din instinkt. Du vet bäst!!!! Kram

    SvaraRadera
  5. Oj det later verkligen "seriost"!
    jag ahr noll koll pa det dar med barnpsykologi och utveckling. Tror ibland tyvarr att vissa sadana dar tester inte sager sa mycket egentligen. Men man hoppas ju att det de ska kunna visa pa ar ifall man pa ngt vis kan hjalpa barnet. Glom inte bort att detta INTE handlar om PRESTATION! Det ar inte fraga om intelligenstester eller sa for att BEDOMA barnet Jag hoppas och tror att det handlar om att forsoka skapa sig en bild over vad de individuella barnen kanske behover lite mer hlp och stod med for att kunna utvecklas lattare. Att lsdippa kampa med vissa saker pa egen hand utan fa "verktyg" sa att de lattare kan na sina mal. Oj det lat hogtravande det dar, men hoppas du forstar vad jag menar. Sjalv tycker jag att din lilla kille later otroligt harlig! En sadan fantasi och som du sager kreativitet! Underbart!!!!!!!! Hoppas verkligen nu att den uppfoljning som ska komma kan hjalpa er och itne handlar om en massa stelt pappersvandande. Jag tror att barn har en enorm kapacitet och kraft! Vi vuxna maste bara lara oss att forsta den. Sa att vi kan guida dem lite. Liksom ge dem segel och ett roder sa de kan navigera genom skargarden utan att ga pa for manga grund.
    Stor kram till dig och din underbara lille son nu!
    :-)

    SvaraRadera
  6. Katja- tja men jag har väl alltid känt på mig att skolan kanske kommer bli kämpig för honom även om han är SMART på sitt sätt. Alla tester har sina begränsningar och visst är jag lite skeptisk, men vi får höra vad hon säger härnäst. Maken är ingen "fan" av genren heller så hon kan räkna med att bli ifrågasatt! Personligen så tyckte jag hon verkade rätt ok dock om än lite inne i "sin" egen värld. Känner iaf pressen nu att lägga ner mer tid på honom så han inte är efter när han börjar skolan.. hoppas han inte ska behöva mer hjälp än så!

    SvaraRadera
  7. Saltis! Å tack tack tack jag hoppas du har rätt! Jag vill verkligen inte att han ska hamna i nån sorts "fack" där det ska handla om resursfrågor och blabla.. kan inte föreställa mig att det ska vara SÅ illa. Lät fint det där med skärgården :) själv har jag ju aldrig seglat tyvärr! Kram.

    SvaraRadera
  8. På det du har skrivit här tycker jag att han låter som en mycket klok pojke med mycket kloka svar och lösningar!! Vilken begåvning att tex börja bygga en fjäril istället! Kanske är det så att han är för smart för vår "Normala utveckling", något jg var inne på tidigare. Och som sagt, du känner honom bäst!

    SvaraRadera
  9. Han verkar ju vara väldigt kreativ, och kreativitet följer väl aldrig "normer". Det är ju underbart att han har så mycket kreativitet. Sånt ska ju verligen uppmuntras, och den naturliga kreativitet som barn har hämmas väldigt mycket när de börjar skolan och att allt ska vara lika. Dags att se till individerna & deras kreativa sida.
    Himmel vad tjatigt detta blev ser jag :)
    En del barn kan jättemycket vid en viss ålder & andra har inte tid för de lär sig andra saker, han är smart och har bara ett annat tänk än psykologtanten. Hon kanske inte är så kreativ o innovativ själv.
    Ha det gott & uppmuntra hans kreativa sidor.

    SvaraRadera
  10. Smart grabb du har underytanjag ....som

    1. Klarade testen så bra, helt oförberedd

    2. Hade tålamod att vara kvar och

    3. Stod ut med alla KONSTIGA frågor och tester...och ändå hittade nödlösningar på dennes konstiga frågor.

    Asså jag är inte bra på att pussla fast jag är gammal tant*fniss*

    Sen så tyckte jag svaret var bra så jag skrattade på "Var köper man medicin" BIBLIOTEKET.
    Asså hur ofta går en femåring till apoteket???Bägge slutar på "teket"

    Bra jobbat Good work!.."femåringen".
    Jag hade aldrig gått dit mer...sen å andra sidan kanske nästa ..kan vara bra ändå.

    Hmm med tanke på att det inte är bara du och din lille femåring som ska dit:)

    Kramar
    /Susanne

    SvaraRadera
  11. allabout-ja han har ju svar på tal och egna lösningar även då han inte riktigt förstår eller kan, DET kan man komma långt med ;)

    Camilla- hej! På hans dagis är de iaf bra tycker jag på att låta alla vara just sitt bästa jag men i skolan är det tyvärr så som du säger är jag rädd. Där tycker dom att barn från vårt dagis är "jobbiga" för dom
    ifrågasätter allt..

    Suz-Ja visst var han tålmodig herregud inte många av hans kompisar hade suttit kvar på stolen så länge ens.. tråkigt nu för han känner ju att han inte kunde alla grejer så bra och det kommer upp mycket frågor efteråt.. Han vill "ta igen" det liksom, kollar upp saker. Pusslandet ja det klarar inte maken heller. Äpplet?

    SvaraRadera
  12. Oj, det låter jättetufft för en 5-åring. Fantastiskt att han orkade!
    Han verkar smart din kille och det borde ju även en van psykolog se! Vad gäller veckodagar, årstider etc så har jag hört av flera svenska mammor att deras barn lärt sig det först i förskoleklass så det låter inte som han skulle vara "sen" på det heller. Som femåring ska man lära sig det som är kul och inte behöva hålla på och tragla - det får de göra nog när de börjar skolan!
    Apotek och bibliotek blandar mina barn oxå ihop - orden är ju faktiskt ganska lika :)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Utlandsmamman-skönt att höra nu känns det som om vi måste plugga, inte lite stressande! Redan!?

    SvaraRadera