tisdag 21 april 2009

Det svåraste

Jag har samlat mod för att skriva om något jag gömmer djupt inom mig. Som jag sakta, sakta och mycket varsamt stoppat om och lagt någonstans därinne. Med mycket möda. Som jag inte kan plocka fram hur som helst för det gör för ont.

Det var julhelgen och millennieskiftet. Vi jobbade utomlands. Intensivt och under stor press. Knakade i förhållandet också, redan då. Jag mådde inte bra. Minns en båttur med dieselångor som fick mig att vilja kräkas. Att sjösjukan var värre än vanligt. Att allt var värre än vanligt. Frågan kom upp men jag slog allt ifrån mig.

Väl hemma igen kollade jag ju ändå och visst var det så. Ett streck och ett plus. Åh herregud jag minns knappt vad jag tänkte. Att jag precis hunnit ta examen det var ju bra, men hur blir det nu med jobbet. Att det var med honom, hur bra var nu det egentligen. Att jag var nyskild och tänk om det här hade hänt tidigare. Att det här förhållandet klarar det aldrig.

Jag vågade inte hoppas först. Jag var som förlamad. Men han var förvånansvärt nog lite positiv. Vi tittade på barnvagnar fast jag kunde inte glädjas riktigt. Jag höll tillbaka. Sakta, sakta kunde jag ta till mig att det kanske skulle ske ändå.

Då hände det. Den där första gången, det minns jag som om det var igår. Känslan när jag stod där i snön på parkeringen utanför det låga huset med studentkorridorer. Med min gamla tjocka mobil i handen, en T68i. När han skrek i andra änden att du kan dra åt helvete och spar pengarna du kommer behöva dom när du är ensam med ett barn. Det var som en medicinboll i mellangärdet. Minns dom där stora, tunga bollarna från gympan på högstadiet. Förlamande förvåning. Vad är det här? Vem ÄR han?

Minns att jag bara la på och började gå hemåt. Mot mitt lilla rum. Tankarna forsade fram och åter där längs den plogade cykelbanan. Vem ska jag prata med? Ingen annan vet något. Vad ska jag göra? Kan inte ringa hem...

Då ringer det igen i fickan. Kommer du eller? Vadå komma. Stannade upp och tittade bara på telefonen. Det ögonblicket har jag tänkt på många gånger. Att jag valde där. Att allt kanske sett annorlunda ut om jag bara lagt på igen och gått hem. Visat från början att du behandlar inte mig på det viset. Hade han kommit krypande då? Ja det tror jag nog. Men kanske hade han sett gränsen på ett annat sätt. Nu böjde jag mig. Jag vände om. Jag tog skiten och bet ihop. För jag hade ingen annan. Eller i vart fall kändes det så då.

Jag genomförde aborten för VÅR skull. Intalade mig att om vi bara fick chansen att lära känna varann bättre, resa och göra allt det där vi tänkt först, då kanske vi skulle klara det sen. Att det var för tidigt. Men jag vet också att jag var så himla rädd. Rädd för att bli lämnad och ensam med ett barn. Jag som nyss offrat mitt äktenskap för honom. Såhär i efterhand kan jag inte förstå varför jag var så rädd för att bli ensam mamma och det är väl det som gör att skulden skär så djupt. Jag var 27 år, jag hade pluggat färdigt och jag skulle inte ha några problem att försörja oss. Jag hade ingen ursäkt. Jag hade ingen RÄTT. Ingen rätt att välja åt dig, lilla. Som bara bad om att få finnas. Som jag vägrade livet.

Och jag ångrade mig. Redan innan det var försent. Men höll fast vid att nu var det ju bestämt. Jag kämpade emot min magkänsla som jag gjort så många gånger förr och även senare. Han var också tveksam har han sagt men lät inte visa det av någon anledning. Nu var det bara såhär och vi skulle fixa det liksom. Gjordes ett ultraljud. Skärmen bortvänd. Tänkt många gånger att om jag bara tittat på bilden kanske jag inte hade klarat av att göra det ändå.

Den där sista natten. Den har vi pratat om många gånger. Att vi låg där vakna båda två och ingen sa något. Att ingen av oss egentligen ville men ändå inget sa. Vi var bara tysta. Jag väntade in i det sista, men gick till slut upp och stoppade in de där förbannade vagitorierna. Medan de smälte och sakta, sakta satte igång det oåterkalleliga minns jag att jag låg där och funderade på hur lång tid det kunde gå innan det var försent att försöka få ut dom igen. Tänkte att jag kanske skulle försöka. Om han bara hade sagt något. Men han höll bara om mig. Och jag somnade. Somnade. När jag vaknade var det försent.

Jag hade tiggt mig till narkos istället för lokalbedövning. Jag grät medan jag dåsade bort och undrade fortfarande om det verkligen var försent, men jag sa ingenting. En tid efteråt frågade jag henne om det hade gått att rädda på något vis.. men vad skulle hon svara liksom? Sa förstås att jag hade fått missfall ändå snart. Och det hade jag väl.

Krisen blev djup. Jag grät och jag grubblade. Jag misskötte mitt jobb och smet iväg. Satt hos kuratorn och blötte näsduk efter näsduk. Visste att jag gjort fel och det värsta var väl att jag så fegt gått emot mig själv och det jag egentligen kände.

Sen reste vi och gjorde allt det där. Ett år flängde vi runt. Minnena fragment. Inget kändes riktigt värt det. För någon av oss. Priset var för högt.

Sen blev jag som besatt av att ersätta det barnet. Att få ett nytt likadant. Med honom. Tror det var därför jag bet mig kvar. Och för att jag redan gjort det största offret, det fick inte vara förgäves. Det var därför vi fortsatte.

Nu har jag tre.

Jag lever varje dag med sorg och skuldkänslor.

För den som jag valde bort.

Jag undrar vem du var och vem du hade blivit.

Lilla du.

20 kommentarer:

  1. Söta rara vän. Tänk på att du nu inte behöver bära på det här själv längre. Vi finns här för dig. Det vet du.
    "Lilla du" finns nog i alla dina tre nuvarande barn...
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Åh kära söta du vad jag önskar att jag kunde ge dig en stor kram på riktigt. Att du skriver om detta är väldigt modigt och starkt. Ett sätt att bearbeta det på kan jag tänka mig. Försök att släppa skuldkänslorna. Stor kram.

    SvaraRadera
  3. Kanske du en dag kan se att det fanns en mening med allt - kanske var det så att dessa tre barn ville födas med just er som föräldrar, skulle du ha fött det första, kanske ni skulle ha separerat direkt...Ingen vet, men livet är större än vad vi tror och vet - det tror jag. En teori är att det är våra barn som väljer oss redan på en själslig nivå - det var kanske bara en fysisk kropp du aborterade, själen tog aldrig boning utan väntade på nästa chans. Jag har läst EN MASSA new age böcker efter skilsmässan - det är en trösterik livssyn man möter på i många av dem. Försök släppa dina skuldkänslor nu - det att du vädrar dem är otroligt fint och modigt - och fokusera den energin på att älska dina barn desto mera, och dig själv. Vi gör så gott vi kan på denna livsresa, varje erfarenhet växer vi av som människa! stor kram!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla söta NI. Det är så skönt att lätta sitt hjärta, där det finns att ösa ur. Att låta masken falla, om inte för någon annan så i vart fall för er.

    SvaraRadera
  5. Jemayá-intressanta tankar, jag har fått för mig att det var en flicka och att jag ser henne i min första tjej, vill iaf ha det så.. och det är klart att jag också tänkt att de andra mest troligt inte hade funnits isåfall. Visst är det en mening med allt även om man inte förmår att se VAD.

    SvaraRadera
  6. Men åh, nu tar du och lämnar det där rövhålet! (förlåt mitt uttryck och min aggression)

    Du har rätt till lycka, det kommer ju inte finnas något kvar av dig! Det där var snart 9 år sedan, han var sådär redan från början!

    Jag har aldrig gjort abort så jag vet inte hur det känns, men jag vet att man måste tänka att allt som sker har en mening, på ett eller annat sätt. Kanske hade du inte haft de underbara barn du har idag annars? JAg förstår att sorgen är jättestor som du bär på, men jag hoppas att du kan unna dig att vara lycklig i framtiden.

    SvaraRadera
  7. Ja du har ju rätt i att tendenserna fanns där redan då. Men det är långt ifrån där vi är nu.. och mycket har varit bra sen dess. 9 år, det svindlar lite att tänka på trots allt.

    SvaraRadera
  8. Har mailat dig! Ta hand om dig och lyssna bara pa de goda raden. KRAM.

    SvaraRadera
  9. Men underytanjag. Så vackert skrivet, så öppet, så MODIGT! Jag blev tårögd när jag läste det.

    Jag sa ju det... att du är stark. För det var starkt gjort.

    Ha inga skuldkänslor. Det är passerat.
    Om du inte gjort det ännu, så ta en fin vårdag ensam och ha en lite ceremoni för den lilla "lilla du":)

    Ta farväl och gå vidare.

    Försök få ur dig allt som gör ont och låt det gå iväg. Låt det nya komma till dig och ditt nya tänk.

    Ja du borde lyssnat på varningsignalen som han gav dig om hur han är. MEN det borde vi alla göra, som mött "dessa män". Lyssna på varningsignalerna men ICKE! Vi gör det inte. Du är inte ensam.
    Det är inte kärlek att uppföra sig som han gör. Kärlek är nåt annat. Han förtjänar inte dig. Kärlek är inte att vara ledsen.


    Så rofylld bild på din bebis. Bebisen känner sig trygg hos dig det syns:) Fin bebis.

    Du är på gång nu att tänka rätt.
    Ett steg i taget. Låt honom ICKE bryta ner dig när han kommer hem. Ta inte till dig hans negativa energi.
    Det är svårt men det går. Det är bra att han inte är hemma så ofta för då får du tid att reparera dig. Samla energi när du är ensamhemma utan honom.

    Jag förstår att du går i försvarsställning. Inget konstigt.
    Jag förstår att han har gått långt med dig. Du måste upp på fötterna. Han ska inte prata med dig som om du vore ett barn!
    Gör en lista på allt han sagt till dig som är dåligt. Så ska du få se.
    Sköt om dig. Jag vill dig väl.
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  10. Vet inte riktigt vad jag ska säga.
    Har inga goda råd att ge.
    Men jag tänker på dig och hoppas
    att allt ordnar sig för dig.

    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Men ÄLSKADE VÄN!!!!
    Jag gråter nu. Med dig. Men jag vill egentligen inte alls förmedla att "det är synd om dig". Att tycka-synd-om gör ofta att man sätter sig "över" personen ifråga. Tycker jag. Däremot KÄNNER jag för dig. Och MED dig. Du har varit med om så mycket. Och en del av alla allt är något som är bland det svåraste man kan vara med om. Ett beslut som kan vara i stort sett omöjligt att fatta. Precis som du beskriver här.
    Jag beundrar dig dock för ditt enorma MOD!
    För du är modig!

    Det slår mig att du verkar se dig som "svag" ganska ofta. Svag för att du låter dig "hunsas" av din man. Han som du en gång älskade så oerhört. Så starkt. Han som redan på ett mycket tidigt stadium visade sitt kanske "rätta" ansikte, men du berskriver att du itne orkade gå då. Inte orkade fatta ett sådant beslut. Och att dina, era, handlingar den gången gjorde att du inte orkade gå senare heller.
    Men i mina ögon handlar det inte om feghet eller svaghet. Utan bara rätt och slättt Livet. För det är som det är. Man fattar ibland beslut som känns rätt då. Eller iallafall "minst fel". Ibland kanske man inser att man borde handlat annorlunda när man sitter med facit i handen. MEN GLÖM ALRIG att man faktiskt aldrig sitter med just facit i handen FÖRRÄN EFTERÅT!

    Jag tycker du är modig! Du är inte svag, du är STARK!
    Att du skriver så öppet här om dina tankar och känslor kring det du tycker är det svåraste och allra mest förbjudna vittnar om din styrka. Ditt mod!

    Du ska inte ångra saker du gjort eller inte gjort tidigare i livet. De är en del av dig. En del av din historia. Din ryggsäck. Att bära på oavsett om den känns tung eller lätt. Du ahde inte varit den du är idag om du inte haft den packningen med dig. På gott och ont. Jag tror inte på den sortens ånger. Jag tror att man hela tiden fattar de beslut man kan under de förutsättningar som finns NÄR man beslutar sig. Sedan kan förutsättningarna och situationerna förändras men det vet man inte i förväg. Alltså ska man inte ångra beslut tycker jag. DÄREMOT ska man fundera över NUET. Över hur de belsut man fattar "idag" ska tas. Det är viktigt.

    Att du skriver här är ett stort steg på vägen!
    Ibland behöver man tid för att reda ut känslor och tankar. Särskilt om man burit på dem länge. Inom sig. Utan att vädra dem det minsta.

    Jag tror på dig!
    Jag tror att dina barn har en stark mamma och att du faktiskt kommer att inse vad som känns viktigast för både dig och dem, och därmed fatta de beslut du tycker verkar rätt.
    Vad de är vill jag inte råda dig till. Jag känner dig för dåligt för det.
    Men jag inser att det är svårt. Livet är komplicerat och inte bara svart eller vitt. Tyvärr.

    En sak önskar och hoppas jag iallafall och det är att det ska gå bra för dig, för er, och att du inte ska tynga ditt baggage med skuld.

    Varma styrkekramar!

    SvaraRadera
  12. Tror precis som Jemayá att själen inte har "flyttat in" så tidigt. Min syster jobr som medium sedan många år tillbaka. Hon pratar med andra sidan varje dag. Spännande och egentligen inget konstigt. Njut av att vara själv med barnen när han är borta. Hitta en plan att ta dig ur det här. Lovar att det går. Har varit där jag med. Två gånger till och med.... Jättekramar till dig/K

    SvaraRadera
  13. Snälla,rara,lilla vän, det du gjorde då var förutsättningen för att gå vidare, det kan ingen kladra dig för!!!!
    Gråt klart, gå vidare. Du har, som flera sagt, den lilla i dina barn.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Suz! Förstår att du vet vad du pratar om och du är klok. Snäll. Jag tar det till mig. Visst är hon fin min lilla! Kram!

    anna of sweden-man behöver inte säga så mycket alla gånger men det är skönt att veta att ni finns därute

    Saltis-det betyder mer än jag tror du kan ana att få alla dessa varma ord från just DIG. Slår mig just det där att jag alltid levt efter "minst dåligt" konceptet. Känns lite så. Du har så rätt i också att man kan bara försöka göra bättre från och med nu. Alla nya chanser börjar nu. Tack för att du finns där!

    Katja-visst är det spännande men jag är inte övertygad..

    Ormen-ingen klandrar mig annat än jag själv..

    SvaraRadera
  15. Gumman, jag finns här och följer med dig på din resa. Så länge som du skriver och låter oss få följa dig sä finns vi här ute och stöttar.
    Kram!!

    SvaraRadera
  16. Åh, vilken stark text, det berörde mig verkligen. Har aldrig varit med om en sådan erfarenhet så kan inte föreställa mig hur jobbigt och hur mycket skuldkänslor som kan finnas. Men du har tre underbara barn som finns här och nu.
    Stor kram

    SvaraRadera
  17. petchie-jag är glad att du blev berörd det är ett bra betyg och det är så skönt i efterhand att man satt ord på allt det jobbiga

    SvaraRadera
  18. Vad starkt gjort av dig att sätta ner det här på pränt. Att låta det bubbla fram. Fortsätt!! Vi är här för dig! Många kramar.

    SvaraRadera
  19. Massa massa kramar till dig!!! Tycker Saltis skriver det så bra..

    SvaraRadera