fredag 3 april 2009

Fredagstema-gult

Gult är för mig en kappa som min mamma klädde i medan hon ännu var rätt så pigg. Det fanns en hatt till, med fjäder i.

Gult är huset vi bor i och gula var alla väggar och köksskåp när vi flyttade in. Nu är dom inte det.

Gula är makens stålhättegummistövlar som alltid står centralt placerade i hallen fulla med jordkockor.

Gul var min gamla mellanstadieskola. Den som skulle rivas redan då men som ännu står kvar, med stentrappor som långsamt nötts till bananform.

Gult blommade ölandstokarna vid min mormors lilla torp.

Gul var en sidenklänning med volanger jag köpte till en skolavslutning och aldrig bar igen.

Gul var Beatles omsjungna ubåt och lika gula är nu Axelssons bussar.

Gul rygg har alla våra pärmar med ekonomipapper i.

Gult för mig är också bilirubinstegring, kycklingar, bananer och lussekatter. Det är ingen favoritfärg och jag äger inga gula kläder men jag njuter av det gula i solsken, maskrosor och tulpaner.

Vi har ett rätt schysst och neutralt förhållande, gult och jag.

11 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg. Du skriver så bra! Helt plötsligt tycker jag bättre om gult! Kram!

    SvaraRadera
  2. Jättrebra inlägg med många gula saker.

    Hoppas att du får en trevlig helg med en stor gul sol!

    SvaraRadera
  3. Jag har också ett bra förhållande med gult! :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Härligt och BRA inlägg på dagens tema!!
    Gula köksluckor ja...smutsgula...MINNS det jag också...
    Ha en fin helg!!

    SvaraRadera
  5. As usual, mycket bra skrivet. Lugnt och harmoniskt. Märks att ni har ett schysst förhållande till varandra. Du och Gult.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  6. Häftigt med din coola inställning till gult, det gillar jag!

    SvaraRadera
  7. TACK alla snälla för att ni läser och kommenterar! Jag blir så himla glad! Välkommen moster mjölgumpa. Kram på er och ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Sänder dig en stor gul solros, att förgylla ditt veckoslut! Kram!

    SvaraRadera
  9. Tänk att ha ett förhållande till gult! Så oväntat;-)

    SvaraRadera
  10. Oj, jag har missat dina fredagsinlägg och din blogg tror jag! Sorry!! Fin sammanfattning av vad gult betyder för dig.
    Hoppas att du får en fin påskvecka trots eventuella konflikter.

    SvaraRadera