fredag 24 april 2009

Fredagstema-övergivet

Övergivet.

Vad i allsindar ska jag säga om det?! Har jag gjort det, övergivit? Jo det har jag ju. Jag övergav mitt ex. Sådär riktigt ruttet, han var förkrossad och jag bara gick. Jag gick från den som älskat mig mest. Från den som skulle älskat mig än.

Övergav.

Jag tänker på alla övergivna människor. Alla de som sett någon älskad vända ryggen till och gå. Jag tänker att det nog är som att något gröps ur själen då. Som om den som överger tar något med sig. Lämnar ett hål som måste fyllas med något. Kanske hittar man något annat att provisoriskt laga med eller kanske blir man likadan själv.

Övergivare.

Allt som kan kallas övergivet känns vemodigt sorgset. Jag tänker också på min morfars gårdsställen. Det är något speciellt med ett gammalt hus där ingen går längre. Där det finns så mycket historia och så mycket liv i väggarna men där ingen andas mer. Där det börjar lukta så smått av unket, lite fuktigt stiltje.

Övergivet.

Tack Västmanländskan, nu tar Musikanta över stafettpinnen.

9 kommentarer:

  1. Du skriver så bra! Ska också fixa med mitt fredagstema nu!

    KRAM på dig! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också övergett, det är länge sen nu. Och har inte saknat det alls.

    Förutom att vi bägge var snabbt ute med våra fredagsinlägg har vi också tänkt i samma banor!!

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Övergivna människor...
    Övergivna hus...
    Sorgligt.
    Undrar om allas våra teman kommer att likna idag? jag har visserligen inte lagt ut mitt ännu eftersom det ännu bara är to här.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Sorgligt men intressant. Har alltid tyckt att övergivna hus ser så sorgsna ut. De kan inte dölja att de är lämnade, så som vi människor kan. Vi byter frisyr, köper nya kläder, smink... Allt för att dölja hur vi mår. Tycker det är värre att bli sviken än övergiven, tror jag.. Kram i solen! Hoppas du får njuta idag :)

    SvaraRadera
  5. Vad fint du skriver. Ibland måste man överge för att kunna gå vidare. Övergivna hus är sorligt att se, man försöker föreställa sig hur de såg ut när det var liv och rörelse runt dem. Ha en fin helg! Kram!

    SvaraRadera
  6. You did again! Skrev så där rakt på som bara du kan.
    Ha en fin helg och hoppas ni får lika fint väder som vi (enligt prognoserna)!
    Kram på dig

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen något vemodigt över ordet "övergivet", oavsett om det är personer, platser eller till och med planer och drömmar...
    Vi har nog alla varit med om att överge eller bli övergivna, inte kul alls. Det är så mycket skuldkänslor om man är den som överger.
    Mycket fint skrivet!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilket det gäller människor, djur eller hus så är verkligen "övergivet" ett sorgligt ord! Du har som vanligt en stark tolkning.

    SvaraRadera
  9. Här blir bara en kort men hjärtlig kommentar till allihopa-tack för att ni läser och jag blir så glad för allt beröm! Hoppas ni har en skön helg!

    SvaraRadera