torsdag 30 april 2009

Fredagstema-Valborgsmässoafton


En suddig bild men det borde iallafall gå att gissa var vi tillbringar Valborgsmässoafton i år.

Brasor och sång det tillhör mitt förra liv. Eftersom mamma alltid sjungit i kör. Och det inte fanns så mycket annat att göra där jag kommer från.

Vår grabb, han älskar Liseberg och vi hänger på låset även i år, ju tidigare på säsongen desto bättre. Iallafall för de som vill åka farfars bilar 30 gånger efter varandra... Det är ni säkert många som kan hålla med om.

Jag minns annars hans första Valborg mycket väl. När jag satt där och fick hålla honom för första gången. En liten gyllenbrun sparv med trosskyddsblöja som låg på mitt bröst, invirad i sladdar under en gul sjukhusrock och en hög med filtar. Radion spelade "lugna favoriter" och tårarna strilade ikapp med regnet på rutan. Vi hade bara kraschlandat där. Överlevt. Spolats upp på stranden. Fokuserade på att andas, andas, andas.

Idag ska jag också andas. Jag ska andas och jag ska filma farfars bilar och vi ska överleva. Ännu en dag. Ännu en Valborgsmässoafton.

10 kommentarer:

  1. Åh så fint skrivet. Om kraschlandning och allt. Jag ska tänka på dig idag. Låtsas att du är där själv, bara du barnen.
    Det syns en ny tanke i det du skriver. Du har börjat din nya resa på ett eller annat sätt.

    Bra att hänga på låset faktiskt och vilket härligt väder ni får för det bör ju vara samma som här. Nästan iallafall;)

    Åk farsfarsbilar. Hela hela tiden.

    Kramar
    /Susanne

    SvaraRadera
  2. Åh, Liseberg.... Hoppas att ni får jätte trevligt och slipper bråk! Ta hand om dig och barnen. Kram/K

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert minne kring Valborg. En kraschlandning som slutade så lyckligt med en nu pigg och glad 5-årig grabb! Allt gick vägen, trots en sådan tuff start för honom.
    Ni kommer att få kul på Liseberg. Tänk så skönt att få komma iväg. Slippa matlagning, tvätt och städning. Och så får ni vara tillsammans. Tänk på det. Hur han än beter sig så finns där, djupt i honom, en kärlek till er alla. Hans sätt att visa den är inte acceptabel. Jag vet. Men just idag, på Valborgsmässoafton önskar jag att ni får en behaglig dag och glömmer alla bekymmer. Om så bara för en dag. Samla kraft. Andas och njut av våren och barnen, som kommer att älska Liseberg.
    Stora stora kramen!

    SvaraRadera
  4. Hoppas ni får en jättefin dag!
    Kram!!

    SvaraRadera
  5. Hoppas dagen blir toppen. Jag hatar farfars bilar;-) Stå bredvid är riktigt tråkigt och där är alltid trångt också.
    Vi åker till en öde ö istället, skönt att bryta mönster jag som alltid varit så traditionell på valborg och första maj.

    SvaraRadera
  6. Det var en krashlandning som slutade på det allra bästa sätt.
    Jättefint skrivet.
    Hoppas att ni hade en riktigt fin dag igår!! Och en bra fortsatt helg!
    Kram!!

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas verkligen ni fick en bra dag på Liseberg och att farfars bilar fick bekänna färg även i år! ;-) Vi kommer med störta säkerhet ta många turer dit i sommar och nöta på farfars bilar även vi. Målet för i sommar är också de små radiobilarna för äldste sonen. Han hoppas få åka dem i år. Sköt om dig. Kram!

    SvaraRadera
  8. Så fint du skriver!! Hoppas ni har en skön valborgshelg! Stor kram!

    SvaraRadera
  9. Hoppas att ni har/hade det bra på Liseberg. Följer din blogg och ser din styrka växa, kramar!

    SvaraRadera
  10. Suz! Toppenväder och lite köer, precis som planerat. Tack för dina tankar! Kram

    Katja-tack!

    Taina min vän, ja visst är det så... det finns men han kan inte visa det på rätt sätt.. tycker väl att han gör det ekonomiskt och genom att tex gräva mig en köksträdgård för hand.. men att verkligen visa kärlek se det har han nog aldrig lärt sig tragiskt nog.. Kram på dig

    Saltis-tack för att du tänker på oss! Kram

    Fritt ur hjärtat-Haha ja det gäller att pricka rätt dag för den kön är inte rolig nej

    Annika-tack jag blir verkligen glad när jag lyckas beröra med mina minnen

    Mia-ja kanske ses vi.. radiobilarna funkade i år liksom en massa annat, värre för tjejen som är precis under 90 cm-surt. Kram!

    Emma-tack vad glad jag blir, kram!

    Christel-intressant observation för det känns ju inte alltid så, tack

    SvaraRadera