söndag 19 april 2009

Tack för att du är så förstående

Han säger så innan han springer ut till taxin. Som vanligt hoppat in i duschen i samma stund som bilen kom. Jag får en liten puss till och med. Han ser trött ut.

Söndag. Blåsdag. Kyliga vindar.

Ute tidigt idag som igår.

Igår var det enbart en flykt. För att barnen ska slippa tjafs och gnäll. För att förmiddagarna gärna blir fyllda av just det om vi är kvar inne. Så vi snabbar oss ut ungefär i samma veva som han masar sig upp. Så brukar det bli. Om han är hemma.

Idag var han som sagt inte hemma men jag såg att grannarna var ute i sandlådan tidigt och då skickade jag ut pojken så att han skulle få leka lite med sin kompis. Följde efter med tjejerna för att ha lite koll och inte lämpa över allt på grannen.

Fick ett ryck och gav mig den på att NU tar JAG fram den där nya dubbelsulkyn som stått i garaget i snart en månad. Det kan väl inte vara mycket mer med det än att fälla upp den!? Hm. DET rycket ångrar jag. TA ALDRIG HEM EN VAGN I KARTONG. Det var inte så bara. Hjulen skulle dit. Med yttepyttesmå sprintar. Fotstöd, suffletter, småpryttlar så man undrade vad DOM satt ihop egentligen... MEN till slut så stod den där och jag blev lite stolt faktiskt. Trots att jag skurit hål på en av åkpåsarna när jag öppnade kartongen. Typiskt sånt som händer mig. Men det hinner jag väl laga innan hösten kommer. Märker han inte.

Flickan blev jätteglad och vill provåka på en gång. Otålig, kunde ju liksom inte acceptera att det måste sitta hjul på först. Så nu är den premiärbananad och hon har suttit med sina lortiga överdragsbyxor i den. Såna där tysta små hyss av mig som jag vet skulle gjort honom urförbannad om han varit här. Haha.

Nu är vi själva hela veckan. Men ändå inte. Tyvärr ska ventilationsfirman springa runt på vinden och dra om en himla massa rör. Det ÄR värre än det låter. För luckan upp till vinden sitter mitt i köket. Vilket betyder att det rasar ned damm, isolering, fågelbajs... och diverse hälsovådligheter.. rakt på köksbänkarna och sen vidare ut i huset. Som grädde på moset ska de göra hål i innertaken i kök, badrum och en klädkammare innanför flickans rum. Jag har ångest för hur jag ska klara av att hålla rent efter dom och samtidigt ta hand om barnen. Hatar hantverkare och allt som har med dom att göra. Iallfall i mitt hus. De får gärna vara hemma hos sig!

6 kommentarer:

  1. Det bästa med hantverkare är när de går hem... Men ibland måste det ju göras trots allt. Du undrade vad ginst är. En buske med vackra gula blommor. Den blommar nu på våren. Hoppas att ni får en vecka utan bråk nu när ni är själva. Tänk vad mycket som finns under ytan i de mest "perfekta" familjer. Låt dig aldrig kuvas och ta ingen skit mer. Kram på dig! /K

    SvaraRadera
  2. Är den lik ölandstoken måntro? Jo det är just det, under ytan.. att leva en lögn som så många dessutom tycks avundas fick mig att börja skriva lite andra sanningar här. Vår fasad är SÅÅ nästintill perfekt. Man vill så gärna vara avundsvärd också så man spelar med.

    SvaraRadera
  3. Stäng luckan när hantverkarna har gått upp på vinden! Så får de väl knacka om de vill ut igen. :-)

    SvaraRadera
  4. Nu är jag tillbaka! De åkte idag, Sverigebesöket. Både skönt och lite ledsamt. I alla fall då sonen åkte. Honom saknar jag så mycket.
    Men jag har kikat in hos dig varje dag trots att jag inte lämnat så många kommentarer. Bra gjort med sulkyn! Hahaha, kan nästan se dg framför mig då du kämpar med den ;)
    Det finns alltså ljusglimtar i tillvaron, dvs puss på kinden och ett tack för att du är förstående! Sug på dem du men take no more shit bara! Du är alldeles för värdefull och oftast spelar de ett spel. De har ett samvete och plötsligt dyker det upp för dem och då kan de må dåligt. Tro det eller ej.
    Nu ska jag ut med Minstingen, som är feberfri idag efter 6 feberdagar! Again. Phew!
    Ha det så bra så länge och stora kramen till dig!

    SvaraRadera
  5. majkorner-ja man önskar ju att man kunde det men de ska bära upp många många meter rör som dom tjongar i överallt... och springa omkring där upp och ned... ut och in... med grusiga skor på nylagda golv.. urk.

    Taina-missed U! Sorgligt med avsked. Förstår att du saknar sonen! Så skönt att lillan mår bättre, kram!

    SvaraRadera
  6. Det var inte dåligt att få ihop sulkyn alldeles själv! Jag hade nog blivit tokig långt innan det var halvfärdigt ;o)
    Barn SKA väl vara smutsiga, i alla fall ibland? :o)

    SvaraRadera