tisdag 17 mars 2009

Dagislockout

Fick precis veta att vi inte får någon dagisplats till lillan förrän augusti 2010...! Himmel vad det känns lååångt dit helt plötsligt. Har ju redan varit hemma i fem år minus tre månaders arbete mellan tvåan och trean...

Problemet är att hon inte fyllt ett år vid höstens intag och då inte KAN skrivas in. Sex veckor senare när hon fyller ett så är det ju fullt förstås och vi kan bara hoppas på att någon flyttar under våren vilket ju inte är så sannolikt. Eller dör.. vilket Gud förbjude och väl förhoppningsvis är ännu mindre sannolikt.

Vårt dagis är ett privat AB och har mycket sällan intag annat än i augusti när de äldsta går till förskoleklassen. MEN jag kan inte låta bli att känna att med lite goodwill kunde hon ha sparat en plats till oss. Minus två månadsavgifter går hon inte i konkurs på och jag vet att hon gjort det förr. Men människan har sina favoriter dit jag inte hör... JAG hör till kategorin lite osmidiga föräldrar som kritiserar öppet om något inte är bra. I och för sig säger de sig välkomna en rak kommunikation, men det förutsätter liksom att man sväljer allt i deras pedagogik med hull och hår.

Missförstå mig rätt jag tycker de är SUPER med sin Reggio Emilia profil och barnen älskar det. Bäst är att de verkligen lyckas med att SE alla barn för vilka de är. MEN ibland känns det lite som en frikyrkoförsamling i det att allt ska bara tas emot med halleluja utan frågetecken. Blir inte bättre av att maken förstås är ännu osmidigare och lyckades skälla ut henne då jag låg på BB.

Nåväl. Under har skett förr. Hoppas det blir plats för henne nästa vår. Jag är ärligt talat skitless på det här 9-14 köret. Svårt få i dem frukost före och sen får man hämta tokhungriga och trötta barn. Idealet vore 8-15. Samtidigt är jag medveten om att det i vår kommun är så mycket bättre än på andra ställen. Vi har ju 5 timmar 4 dagar i veckan. Men ett och ett halvt år till... Nej det vill jag inte tänka mer på just nu!

5 kommentarer:

  1. Mycket hinner hända fram till augusti 2010. Men så där är det ju. Vi planerar, blickar framåt och oroar oss. Vill ju bara att barn (och vi själva) ska få det bra. Smidigt. Öppen kommunikation är inte riktigt detsamma som "öppen kommunikation" har jag också märkt. Inte i Sverige i alla fall. Som finne har jag blivit anklagad alltför många gånger att jag är för rak på sak! Och då har det varit sådana ggr där vi har ombetts att vara öppna och ärliga.En fd chef sa till mig en gång "Taina, måste du vara så finsk i ditt sätt".
    Okej, man behöver ju inte skälla ut någon, som din man gjorde. Bättrar ju inte på relationen precis. Men nu håller jag tummarna att det ska gå bra. Som du säger, under har skett förut!
    Nyfiekn fråga, är den här profilen densamma som Montessori, typ?
    Ha en fin tisdag.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej hej!

    Tittar in här från Tainas blogg. Gillar din presentation på profilsidan. Känner igen mig lite. Även om mina barn är äldre än dina så känns det som om vi precis var där i småbarnslivet med tre barn under två år. Tvillingar och 22 månader äldre storebror.

    Ska kika runt lite här på din blogg nu.

    Hälsar Anna i Philadelphia

    SvaraRadera
  3. Håller med Taina, mycket hinner säkert hända innan augusti 2010. Vi trodde inte att vi skulle få plats för vår yngste på samma förskola som den äldre sonen men helt plötsligt var det en familj som flyttade och då försvann två barn på avdelningen. Det löser sig ska du se! Det var ändå en bra deal jämfört med andra kommuner som du sa att ha dem där 5 timmar 4 dagar i veckan. Kanske går det att ha dem där 3 dagar i veckan och lite längre tid varje dag?

    SvaraRadera
  4. Jag tror och hoppas att det kommer att ordna sig för dig! Jag har själv inga barn men vet från vänner o familj att det inte är helt lätt med dagisplatser.

    SvaraRadera
  5. Hej Taina och kram på dig! Montessori är lite annorlunda men skllnaderna är lite luddiga för mig ska jag erkänna... På RE hemsidan står det fint iaf om pedagogiken:

    - ett pedagogiskt arbetssätt, förankrat i en djupt humanistisk livshållning som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta, med en stark inneboende drivkraft att utforska världen. Loris Malaguzzi har sagt: "Jag tror att de ord som bäst sammanfattar vår verksamhet är utforskande och delaktighet."

    - bejakandet av subjektivitet, olikhet, solidaritet, samarbete och en tro på att man genom att bekräfta barnens individualitet och rättigheter på sikt kan förändra världen i en allt mer demokratisk riktning.

    - en pedagogik som ständigt förnyas och utvecklas, med barnens behov som utgångspunkt och i takt med det moderna samhällets snabba förändring. Därför står inte Reggio Emilia för ett pedagogiskt program som man kan "ta över" eller kopiera. Man kan däremot inspireras av grundtankarna och filosofin för att utveckla dem i sitt eget sammanhang, utifrån sina egna förutsättningar. Den pedagogiska filosofin fungerar också som inspiration i sammanhang utanför förskolan och skolan. I Sverige har t ex representanter från både näringslivet, socialvården och olika vetenskapliga områden visat sitt intresse. Blablabla Hm, klokare? :)

    Som jag upplever det mer konkret så får barnen tex välja mkt själva vad de vill göra, färger odyl står alltid framme i deras höjd (mardröm hemma!)alla möbler är små även vid maten och mycket är på barnens villkor man styr verksamheten efter vad de är intresserade av helt enkelt.


    Mia- skulle gärna kört 3d veckor men de är oflexibla på det viset eftersom det är så stort med 72 barn så vill de ha lika för alla.

    Välkommen Anna- roligt om du kan relatera lite till det jag skriver om.

    SvaraRadera