fredag 6 mars 2009

Fredagstema-min bloggplats

Ja så var det dags igen. Denna månad är det tydligen en pitetjej som utmanar oss http://pitetjej.webblogg.se/ och det känns lite extra kul eftersom jag själv föddes i just Piteå i början på sjuttiotalet. Där finns också oerhört många vackra bilder som får mig att längta norrut!

Temat för dagen är min bloggplats och här sitter jag nu. Litet gröntapetserat kontor med fönster mot vår altan och äppelträd. Laptopen brukar inte stå här men just idag är det den jag använder eftersom bara den var virusskyddad för tillfället. Som ni ser har jag ett skelett till sällskap och i bokhyllan finns fler benmodeller... och lite bilder på barnen. Skrivbordet brukar alltid vara översvämmat av viktiga och lika oviktiga papper, vi är hopplösa på att hålla ordning härinne. Det stora skrivbordet blir liksom en avstjälpningsplats för allt som inte kan eller ska ligga kvar ute på köksön där det först hamnar. Igår när jag rensade lite dök det upp knivar, en tumstock, leksakstrummor, skruvdragare och en basketboll. Bland annat.

Jag bloggar nästan uteslutande på dagtid då det bara är jag och lillgrynet hemma. De större barnen gör det nästintill omöjligt att gå in här för då passar de på att slå ihjäl varandra eller riva huset och maken, ja han vet ju inte om att jag bloggar överhuvudtaget. Så jag bloggar i hemlighet och ensamhet. Just nu under dagistid när lillan sover. Det kan också hända att jag smyger in här någon sen kväll då alla barn sover och maken jobbar.

Som jag skrivit om tidigare så började jag ju blogga här lite som ett spontant infall efter att ha halkat in på andras bloggar som jag läst. Aldrig förstått tidigare varför man vill lägga ut sitt liv på internet eftersom jag är en väldigt privat person. Men, jag bestämde mig för att prova och att göra så helt anonymt för att verkligen kunna skriva om vad som helst. Jag har märkt att det för mig har blivit en mycket värdefull ventil. Jag har inte så många att prata med och anförtro mig åt och jag märker att när saker känns jobbiga så skäms jag för att erkänna det. Jag har alltid klarat mig själv och fixat allt själv, jag är inte svag.... typ, haha. Vårt liv sedan vi flyttade hit ner bygger dessutom på fasader och en viss yta som ser väldigt bra ut. Sanningen är en del av det som spiller över här och TACK till alla ni som delat med er av egna erfarenheter och gett uppmuntrande kommentarer! För mig är bloggen helt enkelt ett stöd i tillvaron. Det enda stället där jag kan känna mig helt ärlig.

11 kommentarer:

  1. Jag blir lite ledsen när jag läser ditt inlägg. Vad tråkigt att du känner att bloggen är det enda stället där du kan känna dig ärlig! Men då är det ju väldigt skönt för dig att du åtminstone har bloggen som en ventil.

    SvaraRadera
  2. Idag skrev jag ett inlägg om oliks skäl till varför man bloggar. Jag började av en orsak, fortstte av en annan skulle ma kunna säga. De stöd jag fått under mina sjukdomsperioder är svårt att förklara. Bloggen kan, förstår jag verkligen vara en ventil.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du skriver så fint! Så genomärligt, verkligen under ytan. Blir ändå lite ledsen över att du känner dig så "ensam". Men en sak ska du veta, vi finns här för dig! Dina bloggopolare! Skriv AV DIG bara.
    Jag kommer att skriva lite senare idag (amerikansk tid dårå) eftersom det är en massa möten idag, phew!
    Hörs sen!
    Psssst. Skelettet var ju coolt ;)
    Kram och ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Vilket bra och tänkvärt inlägg. Skönt att du funnit en plats där du kan ventilera din tankar och skriva av dig. kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Å tack för allt du delar med dig av via bloggen! Jag har precis hittat hit och har inte kommenterat tidigare men hoppas ändå kunna vara ett stöd. Ska försök kommentera meer framvöer.
    Jag tycker själv att bloggandet är fantastiskt eftersom det öppnat upp dörrar till helt nya människor som verkar vara så härliga! Att få ta del av andras liv och tankar är ngt som för mig är viktigt för att jag själv ska kunna utvecklas och kunna se saker i mitt eget liv från olika håll. Stor varm kram till dig!

    SvaraRadera
  6. Ja, trist att du inte har fler kanaler att ventilera och vara helt öppen i, men då skönt att du ändå har den här! Jag ska också försöka kika in till dig lite oftare och kommentera.

    Du har en ljus och fin bloggplats! Coolt med skelettet!

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  7. NU läser jag mer om vad "under ytan" står för och förstår mer.. du är modig som 17 som ändå hittar en ventil på detta sätt! Tycker mycket om din blogg och det du skriver och hur du skriver!

    KRAM!

    SvaraRadera
  8. Marie-tack jag inser hur sorgligt allt låter

    Fritt ur hjärtat- förstår att du kan relatera till det har läst att många börjar blogga när de går igenom en kris av något slag

    Taina-det är konstigt vi känner ju inte varandra egentligen men jag är redan så glad att du finns! Visst är skelettet lite coolt man har alltid sällskap :)

    Mia-tack för att du läser

    Saltistjejen-tack, jag gillar din blogg! Så sant som det är sagt att detta är ett bra sätt att få kontakt med människor världen över, inte som för 25 år sedan då man hade en snigelpostbrevvän i Berlin :)

    Marianne-tack för det där om bloggen verkligen eftersom jag sannerligen är helt lost på datorer... såg förresten att du är översättare det skulle jag gärna ha provat på men livet tog en annan väg

    SvaraRadera
  9. Emmama-ja så är det allt, jag förklarade lite mer i mina första inlägg men har i korthet känt så länge att jag lever en lögn så det kokade bara över till slut. Jag är glad att jag hittat ett forum, men det känns nästan som att vara otrogen också eftersom jag smyger med det haha Roligt att du gillar det jag skriver, det blir precis som det kommer och det är så skönt att inte fundera på om det passar läsaren eller inte!

    SvaraRadera
  10. Hmm, skelett i garderoben har man ju hört talas om, men skelett i hyllan...?!!
    Jag är glad för din skull att du hittat bloggen som ett andningshål, och skickar dig mina varmaste stödtankar!! Kram!

    SvaraRadera
  11. Strandmamman-tack! Haha ja här har vi plockat fram dom ur garderoben kan man kanske säga, skeletten alltså

    SvaraRadera