fredag 27 mars 2009

Fredagstema-om jag vann...

Tio miljoner! Räcker inte långt var min spontana tanke.

Faktiskt. Så känns det tyvärr.

Jag skulle börja med att göra oss skuldfria och då är hälften borta. Bara sådär! Vips liksom.

Jag skulle göra detsamma för mina föräldrar och min svärmor vilket skulle kosta en miljon till.

Tja, sen skulle jag avsätta en halv miljon vardera till barnens studier och då är det plötsligt bara... få se nu.... 2 500 000 kvar.

"Vad får man för det" som man brukade fråga i kiosken när man hittat en slant på gatan. Ja inte ett helt nytt liv eller arbetsfri tillvaro iallafall men nu när man är skuldfri så skulle man kunna leva rätt gott på sitt lilla arbete och framförallt känna att man har råd att ta sig mer TID. Ni vet det där dyrbara som ju inte går att köpa i sig.

En enklare, fungerande vardag och råd att vara ledig så mycket det går. DET eftersträvar jag. Att slippa oro för om taket skulle läcka och andra sådana trivialiteter. Att kunna göra de resor man vill göra utan att vända på kronorna. Att slippa tänka på att det kan bli kärvt som pensionär. Att slippa tänka på om man har råd att behålla huset vid en skilsmässa. Alla sådana där praktiska saker som kan göra att man sover sämre. DET vore skönt att slippa om jag vann tio miljoner. Eller iallfall EN miljon...! Tack.

2 kommentarer:

  1. Du tänker då på andra hela tiden! Föräldrar och svärföräldar och deras lån osv. Men jag blev glad att du "sparade" en slant åt dig själv också. För DET behöver du för att köpa TID. Jag tycker som du, det är TID vi behöver. För ju mer prylar vi skaffar, destom mer arbete blir det. Prylar ska ju underhållas.
    Önskar dig och dina närmaste en skön helg och lycka till med dopet!
    Kram kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Tänk om man hade de pengarna...visst vore det en dröm.
    Att kunna välja att ta sig tid. Utan funderingar på om man har råd eller inte.
    Fina funderingar!

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera